Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Walmart havde store planer, men er stærkt forsinket. Måske ikke uden grund. For endnu har ingen knækket koden, og nu risikerer instore-tv at blive overhalet af de nye medier, mener dansk bureaudirektør.

Instore-tv er adskillige gange blevet spået en lys fremtid – bl.a. på grund af sin nærhed til købsøjeblikket. Og der er da også blevet investeret i kanalen hos adskillige kæder.

Men kanalen kæmper fortsat for sit gennembrud – men måske er det allerede for sent. For nu risikerer instore-tv at blive overhalet af de mange nye digitale muligheder, mener Republicas adm. dir. Kenneth Pedersen.

I USA har det amerikanske medie AdAge beskæftiget sig med problemerne og konstaterer, at instore-tv aldrig har leveret som forventet.

Verdens største detailkæde, Walmart annoncerede for to år siden en storstilet plan, men foreløbig er Walmart Tv kun inplementeret i 1200 butikker, hvilket er langt fra de forventede 2700 butikker.

Og det er måske en meget god indikation på, at der er problemer, konstaterer Kenneth Pedersen. For er effekten der, så skulle en kæde som Walmart nok få gang i systemet.

Men problemet kan være lige nøjagtig effekten.

Peter Hoyt, der er direktør i Instore Marketing Institute peger på, at investeringerne dels er betydelige, og samtidig har ingen rigtig knækket koden for indholdet i instore-tv.

Det samme problem peger Kenneth Pedersen på.

“Det er jo ikke et spørgsmål om at vise reklamefilm i butikken. Den slags tager ikke hensyn til den situation, forbrugerne er i, når de handler. Man skal tilføre værdi i købs-situationen, og det gør man ikke ved at have nogle reklamer kørende på en skærm,” siger Kenneth Pedersen og fortsætter:

“Der er selvfølgelig nogle typer butikker, hvor der er en ventesituation, som kan bruges. Men er man i en kø i supermarkedet, så forlader man den ikke, fordi man ser et tilbud på en skærm. Instore-tv ender derfor som en del af det samlede kommunikations-billede – en mere levende outdoor. Det kan være udmærket – spørgsmålet er dog, om investeringerne kan forsvares på det grundlag.”

Kenneth Pedersen tror mere på de nye digitale kanaler, som kan ende med at overhale instore-tv, før det for alvor kom op at flyve.

“De nye digitale kanaler rummer muligheder for en interaktion, hvor man i langt højere grad kan tilføre værdi til købs-situationen,” siger Kenneth Pedersen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club