Instruktør-debutant i Postens store julekortkampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

Magnus Millang fra Danish Dynamite har fået en flot debut som reklamefilm-instruktør: Post Danmark og Hjaltelin Stahls julekortkampagne er blevet vist 1,2 mio. gange.

I tre virale film fra Post Danmark dykker tre hipsterfyre ind i julekortets forunderlige, analoge verden – og opdager, hvad de der røde kasser rundt omkring er til for, og at man faktisk kan cykle en sms, for bare 9 kr. – selv til Samsø i storm og regn.

Filmene – skabt af Hjaltelin Stahl – er en del af Post Danmarks julekampagne for verdens mest sociale medie; julekortet. Og de tre film er tilsammen blevet set mere end 1,2 mio. gange på Facebook, Youtube, Julekortet.nu og på Julemærkefondens Facebook-side.

Til at instruere filmene har Hjaltelin Stahl valgt en person, der bestemt ikke er ukednt, men i reklamefilm-sammenhæng imidlertid uprøvet:

”Vi har valgt komikeren Magnus Millang fra Danish Dynamite – af to enkle grunde; vi tror på ham og på, at denne type underfundige og kærlige humor er lige hans boldgade. Disse tre film er hans instruktørdebut,” siger Mette Hørdum, der er Client Service Director og Strategic Planner hos Hjaltelin Stahl.

Det har været Magnus Millangs instruktøropgave at levere en på én gang uhøjtidlig tone og julestemning – tilsat noget særligt dansk. Morten O. Nielsen, der er kommunikationschef i Post Danmark, siger om kampagnen, der er ment som et kærligt puf:

”Vi har lagt en uhøjtidelig tone og tager lidt julefis på os selv. Unge mennesker ved jo udmærket godt, hvad en postkasse og et frimærke er, men alligevel lærer de i filmen helt basale ting om julekortet, og hvordan det kommer frem. Det er pakket ind i dansk sarkasme og traditionel julestemning, og det virker.”

Morten O. Nielsen tilføjer:

”Paradoksalt nok viser alle undersøgelser, at de unge er blandt dem, der bliver mest glade for at få et personligt julekort i deres brevkasse, men at der bare ikke er særlig mange af dem, der får skrevet og sendt dem selv. Derfor har vi lavet de her film, der lige præcis rører ved glæden ved at glæde andre med det håndskrevne julekort.”

Om kampagnen siger Mette Hørdum:

“Det håndskrevne julekort er – om noget – analogt. Men det er en ren digital kampagne, og på julekortet.nu kan man – på digital vis – lave sit eget julekort, som Post Danmark printer og leverer i brevkassen. Og med en sms-service kan man ønske sig et julekort fra venner eller familie”.

Filmene bliver der også lagt mærke til hos Google, som har kontaktet Hjaltelin Stahl:

”Julekortsfilmene fra Post Danmark er ret fede. De er blevet delt flittigt, og vi kommer til at bruge dem som eksempler, når vi hos Google taler om best practices på Youtube. Deres viewer retention rate på 69 pct. er flot, og afslutningerne motiverer folk til at se de øvrige film i den lille serie,” siger Rico Gade, der er Head of Creative Agencies hos Google.

De tre julekortsfilm – i kronlogisk rækkefølge: