Af Peter Engholm 25@mail.dk

Magnus Millang fra Danish Dynamite har fået en flot debut som reklamefilm-instruktør: Post Danmark og Hjaltelin Stahls julekortkampagne er blevet vist 1,2 mio. gange.

I tre virale film fra Post Danmark dykker tre hipsterfyre ind i julekortets forunderlige, analoge verden – og opdager, hvad de der røde kasser rundt omkring er til for, og at man faktisk kan cykle en sms, for bare 9 kr. – selv til Samsø i storm og regn.

Filmene – skabt af Hjaltelin Stahl – er en del af Post Danmarks julekampagne for verdens mest sociale medie; julekortet. Og de tre film er tilsammen blevet set mere end 1,2 mio. gange på Facebook, Youtube, Julekortet.nu og på Julemærkefondens Facebook-side.

Til at instruere filmene har Hjaltelin Stahl valgt en person, der bestemt ikke er ukednt, men i reklamefilm-sammenhæng imidlertid uprøvet:

”Vi har valgt komikeren Magnus Millang fra Danish Dynamite – af to enkle grunde; vi tror på ham og på, at denne type underfundige og kærlige humor er lige hans boldgade. Disse tre film er hans instruktørdebut,” siger Mette Hørdum, der er Client Service Director og Strategic Planner hos Hjaltelin Stahl.

Det har været Magnus Millangs instruktøropgave at levere en på én gang uhøjtidlig tone og julestemning – tilsat noget særligt dansk. Morten O. Nielsen, der er kommunikationschef i Post Danmark, siger om kampagnen, der er ment som et kærligt puf:

”Vi har lagt en uhøjtidelig tone og tager lidt julefis på os selv. Unge mennesker ved jo udmærket godt, hvad en postkasse og et frimærke er, men alligevel lærer de i filmen helt basale ting om julekortet, og hvordan det kommer frem. Det er pakket ind i dansk sarkasme og traditionel julestemning, og det virker.”

Morten O. Nielsen tilføjer:

”Paradoksalt nok viser alle undersøgelser, at de unge er blandt dem, der bliver mest glade for at få et personligt julekort i deres brevkasse, men at der bare ikke er særlig mange af dem, der får skrevet og sendt dem selv. Derfor har vi lavet de her film, der lige præcis rører ved glæden ved at glæde andre med det håndskrevne julekort.”

Om kampagnen siger Mette Hørdum:

“Det håndskrevne julekort er – om noget – analogt. Men det er en ren digital kampagne, og på julekortet.nu kan man – på digital vis – lave sit eget julekort, som Post Danmark printer og leverer i brevkassen. Og med en sms-service kan man ønske sig et julekort fra venner eller familie”.

Filmene bliver der også lagt mærke til hos Google, som har kontaktet Hjaltelin Stahl:

”Julekortsfilmene fra Post Danmark er ret fede. De er blevet delt flittigt, og vi kommer til at bruge dem som eksempler, når vi hos Google taler om best practices på Youtube. Deres viewer retention rate på 69 pct. er flot, og afslutningerne motiverer folk til at se de øvrige film i den lille serie,” siger Rico Gade, der er Head of Creative Agencies hos Google.

De tre julekortsfilm – i kronlogisk rækkefølge:

Kommentarer

  1. Sublimt. Simpelthen. Ironisk uden at være på nogens bekostning. Klædeligt, moderne og elegant med produktet som hovedperson.

  2. Kære Peter
    Tak! Produktionsbureauet er Pegasus Production, som er en del af Hjaltelin Stahl

  3. Intet mindre end fremragende!
    Nu har jeg arbejdet med Post Danmark i en årrække. Og ved alt om, hvor svære de kan være at flytte.
    Reklamerne her er produktorienteret, gir mig lyst til sende et postkort igen – og idéen om at 9 kr. rent faktisk er en bargain.
    Stærkt koncept og mindst lige så stærkt eksekveret. Sådan og tillykke med at skubbe Posten i den rigtige retning 🙂

  4. Hej alle Hjaltelin Stahl medarbejdere og samarbejdspartnere (dvs. alle dem der har kommenteret denne post). Hvorfor er dette en sublim kampagne??

    Store ord som jeg ærlig talt ikke forstår. Måske går det forbi min næse, men er det her ikke en ret banal kampagne? Sjov idé og så er det vist også det?

    De der fine 1,2 mio. visninger på sociale medier – hvor mange af dem er organiske og hvor mange er købte? Jeg føler ikke jeg kan sidde fem minutter på Facebook eller Youtube uden at blive bombarderet af den her kampagne, så jeg regner med at de fleste visninger er købte. Og så svarer det vel til en nyhed om at en TV-kampagne har opnået hele 600 TRP’er. Øh??

  5. Hej Peter

    Jeg har brugt ordet Sublim, så lad mig prøve at svare på, hvorfor jeg synes det. (Og i parantes bemærket, jeg er ikke ansat hos HS – eller samarbejdspartner).

    Jeg synes, at reklamen er sublim i sig selv uanset organisk eller købt søgning.

    Fordi:

    – Historien har produktet i centrum. Hvilket i min erfaring er et godt sted at starte. Men der er altid mange kræfter der trækker i andre retninger.

    – Historien er fortalt lige ud i en moderne kontekst. I familie med IKEA katalog filmen, men på sin egen måde.

    Så langt er det udmærket og godt. Det, der gør det sublimt – i min optik – er selve eksekveringen.

    – Castingen sidder lige i skabet. Uden brug af kendisser

    – Og instruktionen er – som jeg ser det – uhyre præcis. Den er skåret ind til benet, og har en tonalitet af alvor/leg, som er i perfekt balance.

    Overordnet – igen som jeg ser det: Der er så meget, der kan gå galt, når man laver reklame. Det færdige resultat er en sum af en masse delelementer, som alle kunne gøre det færdige resultat mindre godt. Så det er sublimt at kunne styre dem.

    I min optik, er stor reklame et spørgsmål om 4 ting:

    1) At kunne finde på reklamerne
    2) At kunne eksekvere dem godt
    3) At bringe sig selv i en position, hvor man har adgang til de store (genetiske) kunder, og hvor man har en track record, der gør, at man har magt til at stå fast.
    4) At man har personligheden og charmen til at agere i forhold til kunderne

    Det var lidt længere, end jeg havde håbet. Men det er på den baggrund, at jeg bruger et ord som Sublimt.

    Hjaltelin Stahl har vist IGEN, at de kan håndtere alle 4 punkter. De er dygtige, de har earned their stripes, de har personligheden til at gennemføre.

    Dermed tilhører de eliten af dansk reklame. Og skal vi ikke bare være glade for det?

    Venlig hilsen

    Bjarke

  6. Idéen er vel dybest set blot en kopi af den gamle norske sketch med munkene og bogen?
    Men derfor kan kampagnen jo godt være god. Og må jeg så bede om noget julestemning 🙂

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club