International opmærksomhed giver Midttrafik PR-bonus

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Buzzanova fik af Midttrafik til opgave at få filmen ”Bussen” bredt ud viralt i Danmark, med fokus på Midtjylland. Men seedingbureauet gik også ud internationalt, og det giver en sideeffekt.

Bussen” fra Midttrafik, Thomas Falkenberg og M2Film – samt Carat – har for længst fået fastslået sin internationale succes – Ad of the Week hos Adweek og ”The Sexiest, Most Fun Bus You’ll Ever See” skriver Fast Company.

1,69 mio. gange er filmen blevet vist på nettet, oplyser direktør Karim Stoumann fra Buzzanova, der fik til opgave at seede filmen.

”Filmen ligger nu 10-15 forskellige steder, sågar også i en russisk version – en udvikling, vi overvåger i øjeblikket.”

Men hvad kan et midtjysk busselskab bruge international opmærksomhed til?

”Den direkte værdi er lig 0, men der er et digitalt PR-afsæt – en sideeffekt i. Den internationale opmærksomhed er nemlig blevet så stor, at dén i sig selv giver omtale herhjemme. Den var i radioen i morges og på Ritzau,” siger Karim Stoumann.

Gik briefen på, at I skulle gå internationalt med den regionale film?

”Briefen var at få filmen ud i Danmark, med fokus på Midtjylland. Vi håndterer 150-200 kampagner årligt, og 2-3 gange om året ser vi et stærkt viralt potentiale - bl.a. antifraværskampagnen “Godt du kom”. Dette potentiale har “Bussen” også, og derfor gjorde vi en række internationale blogs og medier opmærksomme på filmen,” siger Karim Stoumann. 

Han tilføjer, at man ikke nødvendigvis går internationalt, med mindre at det er en del af briefen. Til gengæld er det “en del af pakken”, at Buzzanova gør det af egen drift, hvis man vurderer, at potentialet er til det.

De foreløbige tal viser, at filmen er blevet vist 200.-300.000 gange i Danmark, og Buzzanova er i gang med at få sat tal på, hvor mange af disse visninger, der er foregået i Midtjylland.