Det er efterhånden en tradition, at unge kreative fra Danmark hiver priser hjem fra talentkonkurrencen Cream i London. Men det bliver der ikke noget af i år.
Headhuntervirksomheden The Talent Business, som står bag Cream, har nemlig efter 17 år valgt at sætte den internationale talentkonkurrence på stand-by.
Aflysningen sker i en kort og lidt kryptisk meddelelse fra The Talent Business:
”Vores stålsathed efter at promovere diversitet og inklusion betyder, at vi har besluttet at tage os tiden til at gentænke Cream for at sikre, at konkurrencen omfatter talent ikke alene fra verdens bedste uddannelser, men også understøtter de, der tager andre veje ind i industrien.”
Cream vender tilbage større, bedre og mere inkluderende i 2018, lyder det.
Attraktivt dommerpanel
Gennem Cream har man på et tidligt tidspunkt i karrieren fået mulighed for at fremlægge sit arbejde for et dommerpanel bestående af omkring 50 kreative direktører fra nogle af verdens mest anerkendte bureauer.
Konkurrencen er af samme grund attraktiv for unge kreative verden over.
De fremtrædende skoler inden for kreativitet – eksempelvis Hyper Island, Miami Ad School, Berghs og School of Communication Arts – er således typisk repræsenteret, ligesom studerende fra Kreativ Kommunikation på DMJX de seneste år har høstet anerkendelse i forbindelse med Cream.
Et selvtillidsboost
Sidste år var Eva Ebbensgaard og August Laustsen blandt de hædrede:
”Det var en vildt god oplevelse og lidt af et selvtillidsboost, at folk ville i kontakt med os efterfølgende. Man er jo spændt på at skulle vise sin portfolio til så mange mennesker, men vi fik fed feedback, og dommerne endte med at sidde og gennemgå næsten alle spørgsmålene i Trump-spillet,” sagde Eva Ebbensgaard dengang til Bureaubiz.
Hun henviste her til onlinespillet ’Trump of False?’ fra den mappe, som duoen præsenterede for dommerne. Spillet var skabt i spøg nogle år tilbage, men skulle siden vise sig skræmmende aktuelt.