Internationale opgaver bragte Raffinaderiet flot gennem 2010

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Krisen er overstået – i hvert fald hos de store eksportorienterede danske virksomheder. Nu har Raffinaderiet så fokus på den digitale udfordring.

Raffinaderiet opgør selv at stå på to ben: internationale opgaver for eksportorienterede danske BtB kunder. Samt handlings- og holdningskampagner.

Det første tjener man penge på – det andet giver profil.

“Det er vigtigt for os også at være synlige i Danmark, da 90% af vores arbejde aldrig bliver vist herhjemme. Vi vil gerne vise, at vi udover de internationale, taktiske discipliner også mestrer det spektakulære og kreative,” siger Mette Hegelund.

Hun siger videre, at krisen nu ser ud til at være forbi hos BtB kunderne. Eksisterende kunder har opretholdt niveauet, og der har været tilgang af nye, så bureauet kom ud af 2010 med et forbedret resultat. Uden at 2009 dog må karakteriseres som et specielt dårligt år. Godt nok faldt bruttoavancen, men bundlinjen lød på et plus på 1,6 mio. kr. og så godt er det langt fra alle bureauer, der kom gennem kriseåret 2009.

Mette Hegelund siger, at der under krisen har været mere fokus på taktiske tiltag.

“Men størstedelen af vores forretning er dog strategi og forretningsudvikling. Vi er generelt ret tæt på vores kunder,” siger Mette Hegelund.

Lige som mange andre bureauer udpeger hun det digitale område som et af bureauets fokus-områder.

“Vi skal ikke være et digitalt bureau, men vi skal sikre, at vi på både kontakt og kreativt niveau forstår at tænke digitalt. Og så søger vi også at etablere en række digitale værktøjer, vi kan bringe i anvendelse. Men herudover vil vi hellere samarbejde med andre, der har teknologiske spidskompetencer,” siger Mette Hegelund.

Nøgletal for Raffinaderiet

  • Bruttoavance 9,91 mio. kr. +5,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 991.000 kr. +15,8 pct.
  • Lønandel 62,8 (67)
  • Resultat af primær drift +2,168 mio. kr. +34,6 pct.