Intersport-udbrydere mangler marketingchef

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Men ikke nødvendigvis et bureau. En ny kæde med 500 mio. i omsætning er ved at blive født.

Ifølge Børsen forlader Intersports største aktionær kæden i vrede. Den nyhed varslet samtidig, at en ny dansk retail-kæde med 29 butikker og en forventet omsætning på omkring 500 mio. kr. er ved at blive født.

Striden har stået på i et stykke tid, og handlede i første omgang om et forsøg på at få omdannet Intersport til en kapitalkæde.

Det mislykkedes og førte til, at tre forhandlere dannede Sport 2010 med i alt 15 butikker. Det er dem, der nu forlader Intersport, og de repræsenterer ikke bare 15 Intersport-butikker. De har også etableret en række Sport Outlet butikker, og vil snart have 14 af disse.

Adm. dir. Henrik Bruun estimerer, at de vil repræsentere en samlet omsætning på omkring 500 mio. kr. omkring juletid.

Der er en række ting, der skille parterne, men han fremhæver over for Bureaubiz desuden, at den nye kæde har ambitioner om at koble butikkerne sammen med en aktiv webshop.

“Det er vores opfattelse, at en webshop skal hænge sammen med butikkerne, men det kan ikke lade sig gøre i en kæde som Intersport, der ser nettet som en konkurrent til butikkerne,” siger Henrik Bruun.

Bruddet kommer ikke som lyn fra en klar himmel, og derfor har man i det store og hele organisationen på plads. Dog mangler man en marketingchef.

“Vi har tre folk ansat til at lave vores aviser og annoncer, men vi skal have ansat en til at lede den del af vores organisation,” siger Henrik Bruun.

Til gengæld er det mere usikkert, om den nye kæde har brug for et bureau.

“Det er der ikke taget stilling til. I første omgang trækker jeg på en fra mit netværk, som vil komme med et oplæg til bl.a. navn og til hvordan vi kan gribe opgaven an,” siger Henrik Bruun.

Intersports reklamebureau er Nørgård Mikkelsen. Ulrik Bülow har for nylig overtaget formandsposten efter Anders Høiris og Børsen kan fortælle, at kæden har haft et godt 2010. Der er kommet 14 nye butikker til i det seneste år, og man præsterede det hidtil bedste resultat med et overskud på 10 mio. kr – vel og mærke efter en rekordstor udbetaling af bonus på 20 mio. kr. til aktionærerne.