Tilbudsaviser er generelt fortsat et stærkt medie. Men der, hvor mediet har størst problemer, er i Hovedstadsområdet og blandt unge.
Så ud fra den betragtning forekommer det som en god ide, at Irma nu har lanceret en gratis iPhone applikation.
Perspektivet for Irma kunne man bl.a. læse om i går i Børsen, hvor en Greens Analyse viste, at en ud af fem danskere i dag har en smartphone, mens det er halvdelen blandt de 18-29 årige og 40 pct. blandt de 30-39 årige. Desuden bruges de overalt til at gå på nettet og syv ud af ti henter og bruger Apps.
Endelig sælges der smartphones i betydeligt omfang – 75.000 om måneden.
Projektleder Mette Milling fra Irma konstaterer da også, at der er en god sammenhæng mellem Irmas målgruppe og brugere af smartphones.
Det er kædens marketingafdeling, der selv har taget teten i udviklingen assisteret af Coop IT og Release, der bl.a. står bag alle TV2’s Apps.
Irma mener selv, at man udnytter mulighederne for markedsføring via iPhone i et omfang, man ikke tidligere har set i dansk detailhandel.
App’en rummer en række forskellige indholdselementer, der grundlæggende bygger på indholdet af kædens hjemmeside.
Der er fra starten 1300 forskellige opskrifter. Det er alle de opskrifter – med fotos – som man også kan finde på irma.dk. Man kan søge på hovedingredienser (f.eks. oksekød), anledning (f.eks. gæster) og type (f.eks. hovedret) – lige som man kan søge på en specifik ingrediens.
På telefonen kan laves indkøbslister, der kan sendes videre via SMS eller mail.
Via App’en er det også muligt at få vist de nærmeste butikker og deres åbningstider, så man undgår at gå forgæves. Ugens tilbud kan gennemgås på vej til butikken, så man husker de tilbud, man ønsker at købe.
Applikationen kan hentes gratis i App Store og kan også bruges på iPod Touch og iPads. En Android version forventes lanceret senere i år.