Irma-kampagne fordobler små producenters salg

Emil Malte Simonsen,
emil.s@bureaubiz.dk

I april lancerede Irma og Republica kampagnen #TænkSmåt, der skulle sætte fokus på de små fødevareproducenter under corona. Nu melder Irma om en fordobling af salget fra de små.

I et samarbejde mellem Irma og det Coop-ejede bureau Republica opstod idéen om at hjælpe de små fødevareproducenter, som stod til at miste omsætning på bl.a. caféer og restauranter.

Det har de gjort gennem kampagnen #TænkSmåt samt hjælpepakker til de små producenter. 

Irmas kunder har tilsyneladende taget kampagnen til sig. #TænkSmåt har nemlig allerede nu fordoblet salget af varer for små producenter i Irma, oplyser Irma i en pressemeddelelse.

Lise Hørdam, der er marketingchef hos Irma, understreger, at det er noget, der ikke bare er godt for de små producenter, men også for Irma, hvorfor de har valgt at sætte fokus på det gensidige afhængighedsforhold mellem de små producenter og deres brand:

”Vi er glade for, at vi kan hjælpe de små producenter. De er med til at gøre Irma til dem, vi er. Samtidig kan
#TænkSmåt forhåbentlig hjælpe nogle af dem med at genvinde noget af det tabte, som krisen har afstedkommet.” 

Med #TænkSmåt har de ifølge Lise Hørdam skabt et koncept, der indrammer deres “ambition om at fremme madiværksætteri.” Og det har faktisk været ambitionen for kæden i noget tid, siger Lise Hørdam i pressemeddelelsen og siger, at det “på grund af den aktuelle krise måske aldrig har været mere relevant at fokusere på end netop nu. For til trods for genåbning, så kan der fortsat gå en rum tid, før de små producenter kommer ovenpå igen.”

En lille bevægelse
Carsten Bülow, som er kontaktdirektør på Republica, siger i pressemeddelelsen:

”Med #TænkSmåt har vi skabt en lille bevægelse, som er ærlig, ligetil og involverer rigtige mennesker og de
udfordringer, de står overfor. Det afspejler vores kommunikation også bl.a. ved ufiltreret at portrættere de små
producenter på tværs af de enkelte kampagneelementer.”

Kampagnen blev lanceret i april med annoncer i bl.a. Politiken. Annoncerne satte fokus på og skabte debat om de små producenters situation. De små producenter har også selv markedsført sig i Irmas egne kanaler.

Irma lånte fx sin instagramprofil til de små producenter, så de dagligt overtog profilen med deres historier.

Desuden har populære influencere også bidraget med unboxing-videoer.

Nu er ”Irmas hjælpepakker” også lanceret med varer fra 24 små producenter. De sælges til indkøbspris på irma.dk – og pengene fra salget går ubeskåret til de små producenter, uden fortjeneste hos Irma.