Irma: Pop-up succes i Japan giver lyst til mere

Peter Engholm
25@mail.dk

Med bureau-bistand fik Irma plantet en ny køkkenserie – og Irma-pigen – på japansk jord. Nu overvejer detailkæden en permanent tilstedeværelse i Japan.

Det kan virke ironisk: Irmas fysiske fremstød i Jylland og på Fyn gik ikke, men Japan virker anderledes lovende.

Tre år efter, at Irma lukkede sine butikker vest for Storebælt, er detailkæden gået øst på – meget øst. I Japan har Irma haft en pop-up butik med en ny designlinje med service og køkkengrej. En linje, der siden er blevet lanceret i Danmark.

”Det er gået godt, og der har været en stor interesse. Nu har vi, helt efter planen, lukket butikken og kigger på Step 2. Vi overvejer en mere permanent tilstedeværelse i Japan,” siger Jesper Uggerhøj, adm. direktør i Irma.

Bistand fra Co+

Afsættet var den oplevelse, som Irma har haft i en årrække: Japanske turister køber gerne varer i den danske kæde, særligt varer med Irma-pigen.

”Vi fik en henvendelse fra Isetan, der er et japansk stormagasin. I den forbindelse mødte vi partneren i Co+, Peter Kastrup-Misir, der har japanske aner, og som taler japansk. Co+ udviklede og markedsførte et koncept, der bl.a. spiller på fællestrækkene mellem japansk og dansk design; enkelthed og naturlighed,” siger Jesper Uggerhøj.

Hos Co+ uddyber adm. dir. Peter Kastrup-Misir:

”Japan er – uagtet krisesnak – et stort marked, der er købestærkt på luksus. Herhjemme giver vi hinanden julegaver, i Japan giver de både sommergaver og vintergaver til familie, venner og forretningsforbindelser. Typisk luksusgoder – du kan købe honningmeloner, der er blevet nurset i en sådan grad, at de koster 1.000-2.000 kr.”

Tre Irma-fordele i Japan

Han peger på tre felter, hvor Irma står frem blandt japanere:


”Irma-pigen, historien og profilen. Japanske kvinder elsker maskotter, og dertil kommer, at Irma har en historie – verdens næstældste detailkæde, kun Sainsbury’s er ældre. Samtidig kan Irma udnytte sin placering; dyr i forhold til discount, men ikke i forhold til high-end design,” siger Peter Kastrup-Misir.

Co+ blev engageret til drøfte nye vækstmuligheder, og Jesper Uggerhøj vil ikke udelukke et yderligere samarbejde med bureauet, hvis overvejelserne om et permanent tilstedeværelse i Japan fører til handling.

Det japanske koncept fra Co+ piller ikke ved Irmas samarbejde med Republica.

En case-video præsenterer arbejdet således: