ISS’ nye kommunikationschef har Ronald Reagan som idol

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Det er jobbet – ikke hjemve – der har fået Kenth Kærhøg til at udskifte en svalende Coke med en rengøringsklud.

Kenth Kærhøg 

I de sidste 6 år har adressen på Kenth Kærhøgs visitkort været først Hong Kong og siden Atlanta i USA. Nu bliver den så udskiftet til fordel for Bredgade i København, og firma-navnet bliver ISS i stedet for Coca-Cola.

Men det indebærer ikke, at han forlader den globale scene. Titlen hos ISS bliver Global Kommunikationschef, og efter 6 år i Hong Kong og USA er Kenth Kærhøg blevet en stærkt globalt præget person. F.eks. har han en tidligere amerikansk præsident, der netop ville være fyldt 100 år, som idol.

“Ja, Ronald Reagan er klart mit idol. Han var en stærk kommunikator. Man kan lære meget af hans evne til at gøre det komplicerede simpelt på en positiv måde. Han talte til hjertet, holdt fast i sine idealer og var en fantastisk historiefortæller, før det blev moderne at være storyteller”.

Det er ikke hjemve, der trækker 43-årige Kenth Kærhøg hjem til Danmark. For ligesom i sit tidligere job, vil han komme til at rejse en stor del af tiden. Men hvad er det så, der får en dansker til at skifte fra et spændende job hos verdens mest brandede læskedrikgigant til en dansk virksomhed, hvor frynsegodet er en rengøringsklud i stedet for en dejlig kold Coke?

“Hos Coca-Cola var jeg chef for global media relations, men hos ISS bliver jeg chef for hele den globale kommunikationsfunktion”, siger Kenth Kærhøg, der selvom han ikke kommer til at sidde i direktionen fremhæver, at han på linje med de øvrige funktioner, refererer direkte til ISS’ direktion, der kun består af CEO’en og CFO’en.

Og dermed vil kommandovejen blive kortere i hans nye virksomhed, der har under 200 ansatte på hovedkontoret i Bredgade, hvor der hos Coca-Cola var omkring 5.000 ansatte i hovedkontoret i Atlanta.

Kenth Kærhøg skal i ISS hjælpe med at flytte kommunikationen et niveau op. Især på det internationale plan, for ud af de over en halv million arbejdspladser, der er i ISS, er det kun cirka 10.000 af dem, der er i Danmark. Resten fordeler sig over 50 lande.

Kenth Kærhøg får brug for hele værktøjskassen i ISS:

“Vi skal gøre mere for at brande ISS og vi skal blive bedre til at fortælle både den finansielle og den menneskelig side af ISS’ historie globalt. Det kan heller ikke undgås, at der bliver brug for krisekommunikation i så stort et firma uden, at der er nogle issues, der skal håndteres,” siger Kenth Kærhøg.

I løbet af sin karriere har Kenth Kærhøg fået erfaring med både branding, finansiel kommunikation, krisekommunikation og intern kommunikation.

Han synes han har haft et væld af spændende kommunikationsopgaver, men har også været ude for kriser, der var svære at kapere og som stadig giver ham en klump i halsen, når han taler om det:

“I Asien var vi ude for, at en Coca-Cola varebil kørte ind i en skolebus, hvor børn kom til skade og der desværre også var nogle, der døde. Det er meget svært, når ens virksomhed er involveret i tab af menneskeliv, også selvom det ikke var chaufførens skyld”.

En af de største kommunikationsopgaver Kenth Kærhøg har haft, var i forbindelse med de olympiske lege i Beijing:

“Jeg boede i Hong-Kong, men flyttede til Beijing i god tid før legene åbnede, for at være tæt på den kæmpemaskine et OL er og for at tage mig af den internationale kommunikation. Faktisk arbejdede jeg på det i flere år. Det var en kæmpestor kommunikationsopgave og meget spændende”.

Spørger man Kenth Kærhøg, om han har lavet fejl, siger han, at han har lavet masser af fejl, men at han også har lært af dem. Han vil gerne holde de store fejl for sig selv – bl.a. fordi der oftest er flere om være ansvarlige for fejlene. Det samme gælder succeserne, selvom han selvfølgelig har lettere ved at tale om dem.

“For eksempel i mine 10 år i Ledernes Hovedorganisation. Den organisation var der ikke rigtig nogle, der kendte i starten. Nu er organisationen kendt i omverden og blandt beslutningstagere. Det var et langt sejt træk og det var i høj grad et teamwork,” siger Kenth Kærhøg og fortsætter:

“En anden spændende opgave var, da vi i Coca-Cola i oktober sidste år afsluttede en akkvisition på 13 mia. dollars, hvor vi købte 60 fabrikker, der laver sodavand. Det var en stor kommunikationsopgave både internt og eksternt”.

Kenth Kærhøg slutter med at konstatere, at kommunikationsarbejde handler om det lange seje træk:

“Kommunikation er et maratonløb mere end det er et 100 meter løb – det er det lange seje træk med små successer undervejs”.

CV

  • 2011: Global Kommunikationschef for ISS i hovedkvarteret i Bredgade
  • 2010: Chef for Coca-Colas globale medierelationer i hovedkvarteret i Atlanta, USA.
  • 2005: Kommunikationsdirektør for Coca-Cola i Asien.
  • 2002:Public Affairs Director for Coca-Cola i Norden og Baltikum
  • 1992: Forskellige kommunikationsjob i Ledernes Hovedorganisation, senest Kommunikationschef.
  • Uddannelse: Cand.psych. fra Københavns Universitet med speciale i kommunikationspsykologi og metaforteori.
  • Desuden: Tidligere aktiv i Konservativ Ungdom

Ifølge det sociale netværk”LinkedIn ” har Kenth Kærhøg 597 personer i sit netværk, heriblandt følgende i Danmark: Marketingdirektør i Carlsberg Danmark Kirsten Ægidius, direktør Morten Holm, Holm Kommunikation, Professor Peter Kurrild-Klitgaard, Københavns Universitet,Koncerndirektør i PFA Pension Lars Ellehave-Andersen, Økonomi- og Erhvervsminister Brian Mikkelsen, kreativ direktør i Coca-Cola Jens Jermiin, CEO hos Zornig Søren Stemann Beck, kommunikationsdirektør hos Danske Regioner Jacob Winther.