Carlsberg Group smider OMD på porten

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Efter en udbudsrunde har Carlsberg på globalt plan skiftet OMD ud med Mediabrands. I Danmark betyder det farvel til PHD og goddag til IUM.

Opdateret Fra årsskiftet skal hele Carlsberg Group hente sine mediabureauydelser hos IPG Mediabrands’ Initiative i stedet for hos OMD Worldwide. Det betyder i Danmark, at IUM overtager bryggerigigantens opgaver fra PHD, der ligesom OMD er en del af Omnicom Media Group.

IUM er Mediabrands’ mediabureau i Danmark og skal altså fremover håndtere Carlsbergs mediaplanlægning og -indkøb herhjemme.

“Efter en tæt udbudsrunde faldt valget på Initiative (IUM i Danmark), blandt andet på baggrund af bureauets ekspertise inden for mediaplanlægning og indkøb, unikke værktøjer, digitale kompetencer, transparens og kemi,” siger global media director Daria Rasmussen fra Carlsberg.

Hun benytter lejligheden til at takke koncernens tidligere samarbejdspartner OMD og alle, der deltog i den angivelig omfattende udbudsrunde. OMD har haft Carlsberg Group i stald siden 2013, mens PHD i Danmark har løst opgaver for Carlsberg i hele 23 år.

Gigantisk budget
Hos IUM hersker i sagens natur begejstring:

”Vi er rigtig glade for det nye samarbejde med Carlsberg, som er et af verdens stærkeste ølbrands. Særlig set med danske briller er Carlsberg et helt unikt brand at få lejlighed til at arbejde med. De seneste seks måneder har Mediabrands forenet vore kompetencer i 31 markeder med mediastrategi, mediakreativitet og skarpe priser,” siger Søren Als, der er managing partner i IUM.

Amerikanske Adage har kigget dybt i Carlsbergs regnskaber og udledt et samlet globalt marketingbudget på svimlende 5,7 mia. kr. i 2016. Heraf skulle mediebudgettet, som ifølge britiske Campaign senest blev revideret i 2013, udgøre omkring 800 mio. kr.