IUM vinder Lego

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Som led i en spritny aftale mellem Mediabrands og Lego Group kommer IUM til at håndtere Legos mediaindkøb og -strategi i 11 lande.

”Alle skal have Lego under juletræet!”

Humøret er i top hos IUM’s adm. direktør Michael Thim, efter Mediabrands-netværket har indgået en global aftale med Lego og sat en stopper for Dentsu Aegis og Carats årelange samarbejde med legetøjskoncernen.

Det betyder, at IUM kommer til at stå for Legos mediaindkøb og -strategi i 11 lande i Norden, Benelux og Baltikum.

”I og med at der er tale om et dansk brand, har IUM jo spillet en central rolle hele vejen rundt. Vi kender Lego, og vi kender gennem vores arbejde med Top-Toy også målgruppen rigtig godt,” siger Michael Thim til Bureaubiz.

Legos transformation
Blækket på kontrakten er knap tørt og arbejdet endnu ikke sat i gang. Derfor kender Michael Thim på nuværende tidspunkt heller ikke detaljerne i aftalen, herunder hvor længe den kommer til at løbe.

Han fortæller, at Lego er i gang med en transformation, hvor man i forhold til målgruppen arbejder med en balance mellem børn og deres forældre. Samtidig skal man finde balancen mellem eget salg via hjemmesiden og salg via eksempelvis legetøjs- og dagligvarekæder.

”Faktum er, at man googler produkter, inden man køber dem. Reseach online, buy offline. Man bruger nettet til at orientere sig, uanset om man er barn eller voksen, og vi skal finde ud af, hvordan Lego passer ind i den her forbrugerrejse.”

Flere globale kunder
De seneste måneder har Mediabrands med først Carlsberg og nu Lego vundet nogle prominente globale kunder, ligesom aftalen med Amazon er blevet forlænget.

”Det har ikke været et dårligt år,” siger Michael Thim med et smil.

Centralt varetages opgaven af Mediabrands-bureauet Initiative, mens bureauerne i de enkelte regioner og lande i sagens natur står for det lokale.

”Holland og Finland er selvfølgelig ikke det samme, for slet ikke at tale om Danmark, så det bliver en kombination af, hvad der giver mening at lave fælles og hvad der har brug for en lokal tilpasning,” fortæller Michael Thim.

Lego lancerede sit pitch i juni og har altså kun akkurat afsluttet det med valget af Mediabrands-netværket.