Iværksætter og marketingmand i offensiven mod Danske Bank

Peter Engholm
25@mail.dk

En utilfreds bankkunde er i sig selv intet særsyn nu om stunder. Men nu omfatter det også en iværksætter, der arbejder med autentisk markedsføring – og det mener han ikke Danske Bank lever op til.

En kunde. En dårlig oplevelse. Den konstellation giver jævnligt til en post på sociale medier – og man kan lige frem opleve en shitstorm starte på denne måde.

Danske Bank er ikke uvant med kritik – men i dette tilfælde er kunden en tidligere marketingchef og nuværende iværksætter, som har søgt at engagere sit netværk i utilfredsheden.

Det drejer sig om Jonathan Løw, og et ønske om en kort virksomhedskredit på 100.000 kr. Den fik han ikke, og i stedet er det blevet til en offensiv mod Danske Bank, et svirp med halen mod Nordea og banker generelt samt en anbefaling af en tredje.

”Jeg arbejder med forretningsudvikling og autentisk markedsføring til hverdag, og begreber som menneskelighed, personlighed og meningsfyldthed forbliver tilsyneladende blot strategier hos de store banker. Noget andet er kultur og praksis,” siger Jonathan Løw.

Han fortalte om sin bankoplevelse i en video, han lagde op på nettet. Dertil kommer Facebook, hvor opslaget er blevet delt over 100 gange og har fået over 650 likes. Hans budskab er delt og kommenteret i hundredvis af andre gange på LinkedIn og Google+, oplyser han.

”I starten blev min video opfattet som en iværksætters utilfredshed med dårlige renter og vilkår i banken. Mit budskab er imidlertid langt bredere og rækker udover min egen sag og min egen virksomheds rentevilkår. Dette er et spørgsmål om en kultur i de største danske banker, som er præget af en udtalt mangel på autenticitet, menneskelighed og lydhørhed”, siger han.

Iværksætterens opslag har også enkelte mødt kritiske udsagn på de sociale medier, men det skal ses i forhold til “de hundredvis af andre iværksættere,” der har kontaktet Jonathan Løws – og bekræftet hans oplevelser. Noget der ligger godt i tråd med et velkendt problem omkring bankers kreditgivning til virksomheder.

Kredit-ønsket blev i sidste ende til et bankskifte – Jonathan Løw er nu kunde i Arbejdernes Landsbank. Men helt slut med Danske Bank var det ikke. Efter videoen og opslaget på de sociale medier er han blevet ringet op af Danske Bank med et ønske om ”at blive klogere og lære af episoden”.