Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Reklamegaver skal ikke bare fortælle historier - de skal også være bæredygtige. Så hvad med en blyant, der kan blive til en krydderurt i stedet for en kuglepen?

Reklamegaver i traditionel forstand er … traditionelle: Kuglepenne, æsker med lakridser og kildevand-med-logo.

”Give aways bruges til at skabe kontakt, men de veksles ikke til egentlig relation og loyalitet. Der er sjældent kommunikation indbygget i dem, og de finder ofte vej til skraldespanden. Vi vil gerne give reklamegaver en bæredygtig vinkel og gøre den historiefortællende – og dermed sigte mod, at virksomhederne får en god forretning ud af deres investering,” siger Jonathan Løw.

Han er til daglig marketingchef hos Kaospiloterne, men han er også en del af en trio af iværksættere, der søger at få danske virksomheder og reklamebureauer til at tænke ud af boksen, når de laver deres fremtidige kampagner og loyalitetstiltag.

Første indspark er en blyant, der kan plantes og blive til krydderurter. Idéen er udviklet i samarbejde med tre design- og robotstuderende fra USA, og projektet er finansieret igennem crowdfunding på Kickstarter.com.

Den nye reklamegave er blevet døbt ”Sprout”, spire, og det er præcis, hvad verdens eneste blyant af sin art kan.

Blyanten, som er håndlavet af bæredygtigt træ, fås i syv forskellige varianter – herunder krydderurter som basilikum, dild, koriander, mynte, rosmarin  og timian. Plant den, og få friske krydderurter til madlavningen 3-4 uger senere.

”Her er en reklamegave, som man kan snakke om og følge op på sidenhen. Det er ikke en revolution, men et lille skridt på vejen for virksomhederne, som i den grad har brug for at tænke bæredygtigt og historiefortællende i deres markedsføring. Var det noget for Heinz med en blyant med tomatfrø? Og nej: Blyanten indeholder ikke bly, men grafit,” siger Jonathan Løw, der med Sprout ikke kun ønsker at give virksomhederne en god forretning, men også at give blyanten en renæssance.

Jonathan Løw og hans partnere er allerede nu blevet kontaktet af flere bureauer, der mener, at deres kunder og Sprout kunne passe godt sammen … med et par tilpasninger hist og her, hvilket iværksætterne er lydhør overfor.  

”Blyanten er ikke en enkeltstående idé – til jul vil vi have gavepapir, som man kan plante i jorden og få blomster til foråret,” siger Jonathan Løw.

Kommentarer

  1. Endelig noget andet end jakker, kasketter, kildevand, krus og memoblokke. Man bliver så træt, når man modtager endnu et eksemplar!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club