J-Dagen blev opfundet med et glas Beaujolais i hånden

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

I dag er det J-Dag. For 19. gang. Og i år er det 25 år siden Peter Wibroes skattede reklamefilm for Tuborg Julebryg første gang blev vist. Men det var ikke ham, der opfandt J-dag.

Reklamefilmen for Tuborgs Julebryg, hvor Julemanden møder en ølbil fra Tuborg, er på det nærmeste folkeeje. Det er ikke rigtig jul uden, at den har været på skærmen.

Ophavsmanden til filmen er Peter Wibroe, og det er faktisk i år 25 år siden, den første gang blev vist i biograferne. Og det er 30 år siden, Peter Wibroe lagde grunden til universet, da han tegnede et julepostkort for Tuborg.

Julebryggen blev lanceret i 1981 ind imellem postkortet og film. Og i 1990 kom så J-dagen til – den begivenhed, der om nogen fik sat skub i salget, således at Tuborgs Julebryg er helt dominerende i segmentet.

Samlet set en af de mest fantastiske marketingcases, man kan finde i Danmark.

Men hvem fik egentlig ideen til J-Dag? Den bliver ofte knyttet sammen med Peter Wibroe, men den historie dementeres af Thomas Tingstrup – medstifter og partner i Substanz indtil i sommer, hvor han slog sig ned i Nepal med forskellige konsulentydelser på programmet.

I slutningen af 80erne var han grøn produktchef hos Tuborg. Det var en periode, hvor man hvert år – den 2. onsdag i november – samlede et stort antal mennesker til at modtage årets Beaujolais Nouveau.

Og således stod Thomas Tingstrup i 1989 med et glas kold rødvin i hånden og undrede sig over, hvorfor man ikke stod og ventede på f.eks. Tuborgs Julebryg, der dengang var et produkt med et salg på blot 4-5 mio. flasker – langt mindre end X-mas fra Wibroe.

Thomas Tingstrup fortæller hele historien på sin blog – og her kan man bl.a. læse om Peter Wibroe’s rolle:

“Mener at kunne huske at han faktisk svinede tiltaget til en sen nattetime på Palæ. Godt nok mente han vist ikke helt det han sagde… for da en halvsovende Ludvigsen vågnede op midt i Wibroes negative juleudladninger og udbrød:

Jamen Peter, det er da skide skægt. Det er jo alt det Partners står for!

… da kunne han altså ikke lade være med at grine”.

Iført tømmermænd fra sur vin tog han dagen efter Beaujolais-eventen fat i Bjørn Karsholt, der var marketingdirektør – han spillede dog bolden videre til Mogens Jønck, der var direktør.

Her lød den klare afvisning, at en ide om at køre ud kl. 23.59 en onsdag aften med Julebryggen ville være umulig på grund af diverse arbejdstidsregler for chaufførerne.

Det dæmpede ildhu’en for en tid – men den kom dog tilbage, og efter at have leget chauffør i nogle dage lykkedes det faktisk at få chaufførerne med på ideen.

J-Dagen blev skabt, og det første år var der alene i København 100 steder, som deltog. Men det var ikke blot et spørgsmål om at modtage øl – stederne skulle sørge for at arrangere et eller andet som opvarmning.

“Om det var julefrokost, julebingo, jule jazz eller julestrip – det var fuldstændigt ligegyldigt. Bare der skete noget”, fortæller Thomas Tingstrup.

Derefter gik det stærkt. År 2 var der i København 1.000 steder, der deltog. Og siden er begivenheden blevet så stor, at man har måttet flytte den til om fredagen – bl.a. fordi de unge ikke evnede at komme i skole oven på en J-Dag.

Thomas Tingstrup fremhæver desuden en masse sjove PR-gimmicks som noget, der har været med til at bygge successen.

Men læs selv hele hans beretning her.