Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Mange vil helst ikke gå glip af tilbudsaviser, og det kan være et problem, fordi man i den digitale verden selv skal opsøge dem.

I den fysiske verden har det været diskuteret om man i stedet for en Nej Tak ordning ved tilbudsaviser skulle indføre en Ja Tak ordning. Foreløbig er det dog blevet ved Nej Tak, som til gengæld har oplevet en støt stigende tilslutning.

Men nu indfører eTilbudsavisen en Ja Tak ordning i den elektroniske verden, og det har man faktisk forventning om, at det kan styrke opbakning og i virkeligheden flytte flere fra den fysiske verden over til den digitale.

“Vi har i vores dialog med markedet oplevet, at mange helst ikke vil gå glip af tilbudsaviser. Tager man f.eks. en Bilka-avis, der kommer på et fast tidspunkt hver uge, så er det let nok at følge den. Det er værre med dem der kommer sjældnere og mere uregelmæssigt – og det kan godt være aviser, som forbrugerne ikke vil gå glip af,” siger eTilbudsavisens CEO, Christian Birch og fortsætter:

“Problemet er, at man i den digitale verden selv har skullet holde øje med, hvornår aviserne kommer, og jeg tror, at det har afholdt folk fra at sige Nej Tak. Det kan synes meget enkelt at indføre en Ja Tak ordning digitalt – og det har vi så gjort – men jeg tror, at det faktisk er noget der kan få betydning for udviklingen på markedet.”

Det er en holdning, der deles hos FDIH. Christian Birch har hentet en udtalelse fra Henrik Theil, Public Affairs & Kommunikationschef, FDIH.:

“Konkurrencen er ulige mellem fysiske og digitale reklamer. Digitalt kan man som udgangspunkt ikke udsende bare reklamer, medmindre forbrugerne giver tilladelse til det – og det er sådan, det skal være. Men postkasserne kan man som udgangspunkt bare fylde med fysiske reklamer. Den nye, digitale tilvalgsordning fra eTilbudsavisen styrker den digitale markedsføring, fordi den imødekommer forbrugernes krav om selv at styre, hvilke reklamer, de ønsker at modtage.”

eTilbudsavisen lancerede Ja Tak ordningen for en uge siden i forbindelse med iOS og vil snart også tilbyde den på Android. foreløbig har 28.000 tilmeldt sig at få en push-meddelelse fra en eller flere tilbudsaviser via Appen.

20 % af danskerne sagde “Reklamer – Nej Tak” i 2011 og dengang havde vi 100 millioner sidevisninger i tilbudsaviserne. I dag siger 37 % af danskerne “Reklamer – Nej Tak” og vi har 1,2 milliarder sidevisninger, så vi kan tydeligt læse skriften på væggen. Og skriften vil blive endnu tydeligere med den nye tilvalgsordning,” siger Christian Birch.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club