Jacob Nyborg: Den kreative afdeling lever og har det godt

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Der er ikke sket fyringer i Guava Communication siden november – og Jacob Nyborg afviser forlydender om, at bureauets kreative afdeling er hårdt ramt af aftrædelser.

Turbulens? Ja, sådan er det – både i krisetider som disse, og når man vil bringe en række forskellige selskaber sammen til et stort.

Men Jacob Nyborg, der er chef for Guava Communications (en sammenlægning af Cubizz og Cph. Group) afviser forlydender bragt på Bureaubiz i mandags om, at bureauet er ramt af fratrædelser, og at disse i særdeleshed var gået ud over den kreative afdeling. Forlydenderne kom frem i forbindelse med, at Guava nedjusterede forventningerne for hele gruppen og bl.a. i en børsmeddelelse informerede om, at man pr. d 31. januar ville være 40 mennesker mindre i forhold til en samlet stab på 193.

“Vi måtte fyre fem mennesker i november, det fortalte vi om dengang, og der er ikke sket nogen fyringer siden da. Der er heller ikke nogen nye på vej. Som situationen er lige nu, matcher vores organisation den aktivitet, vi har.”, siger Jacob Nyborg.

Han erkender, at der er nogen, der har sagt op efter Cubizz-stifteren, Claus T. Hansen, i november forlod selskabet i forbindelse med, at Jacob Nyborg (han stod bag Cph. Group) overtog ledelsesansvaret for begge bureauer under navnet Guava Communications. Men han ser det ikke som et direkte produkt af Claus T. Hansens afgang.

“Jeg tror, det mest handler om, at vi skifter struktur fra at være en gruppe af mindre selskaber til at være ét stort”, siger Jacob Nyborg og tilføjer, at der siden også er ansat nogle. Desuden søger man lige nu et par folk.

I den sammenhæng understreger han, at den kreative afdeling er intakt og har det godt.

“Guava Communication og Guava Online, som jeg har ansvaret for, skal arbejde inden for fire hovedområder: strategi, produktion, analyse og optimering – og så kreativ udvikling på kampagner, design og grafik. De fire områder er ligeværdige, og der sidder ni mennesker i den kreative afdeling, hvilket er det samme som hele tiden”, siger Jacob Nyborg.

Guava Communication og Guava Online består i alt af ca. 44 mennesker.