Af Peter Engholm 25@mail.dk

Halbye Kaag JWT, der genvandt Schulstad i foråret, hylder med brødkoncernens nye kampagne det enkle frem for det spektakulære kreative.

Oven på forårets turbolente bureaukonkurrence, hvor Schulstad udskiftede nøglemedarbejdere i marketing midt i forløbet og genvalgte Halbye Kaag JWT, er koncernen klar med “Bedre brød på bordet”.

“Sætningen peger ind i kernen af Schulstad, hvor medarbejderne hver dag gør sig umage med at bage godt brød, og hvor man har konstant fokus på at være førende inden for udvikling af kategorien”, siger kontaktdirektør i Halbye Kaag JWT, Thomas Thorstholm.

Schulstads egne medarbejdere bærer budskabet videre i de nye tv-spots, og alene optagelserne gav ifølge Schulstads salgs- og marketingdirektør, Jette Ramgaard, en “intern gejst og tro på effekten, der betyder, at vi får et virkeligt godt afsæt til at skabe successen hele vejen ud i butik”.

Netop integrationen af kommunikationen har været afgørende for valget af den kreative platform, understreger Thomas Thorstholm:

“Det er interessant at se, hvilken betydning det får for kommunikationen, når en kunde tør holde sig til det helt enkle uden at føle sig tvunget til at pakke hverdagsprodukter ind i folkekomedie. Det bliver langt mere troværdigt og sympatisk – og letter integrationen af både brand- og produktbudskaber på tværs af medieplatforme”.

Men hvordan klinger det, når I – også for Schulstad – lod Niels Olsen køre løs med folkekomedie?

“Vi havde en god debat med Schulstad, hvor vi også skød på os selv. Vi diskuterede bl.a., hvordan vi kommer tættere på dét, der motiverer forbrugeren til at gribe ud efter brødet. Det er et spørgsmål om, hvor mange lag, der lægges imellem produktet og kommunikationen. Vi ser en del eksempler på, at jagten på humor og spektakulære kreative udtryk tager over – og dermed slører, hvad der reelt handler om … hvad der sælger”, siger Thomas Thorstholm.

Et helt enkelt budskab lyder næsten som noget, kunden i vist omfang kan klare selv …

“Nej, for den kreative udfordring består i at skrælle lag af og stadig kommunikere spændende og interessant. Schulstad rummer gode historier, bl.a. om de valg man træffer i sin stræben efter bedre brød, og det er en mere interessant form for kommunikation end at været forhippet på at underholde”, siger Thomas Thorstholm.

Kommentarer

  1. Useriøst når Halbye nu har prøvet at sælge brød med humor i tæt på fem år. Hvordan kan Schulstad dog vælge dem igen…?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club