Jaguar skal lancere den nye SUV – Jaguar E-Pace. I Danmark og Norge gøres det på traditionel vis med events for potentielle købere, mens svenskerne prøver noget nyt.
De har indgået et samarbejde med danske Cosmic People, for at lave en crowdsourcing på en kampagnefilm. Det er der kommet 545 tilmeldinger til og 71 bud på en film.
Opgaven har bestået i at producere 30 sekunders levende billeder, som med kreative klip, naturtro lyd og et poetisk eller urbant udtryk tydeligt signalerer Jaguar, men som også tager et tydeligt afsæt i brandets fornyelse under temaet ’Disturb the Peace”.
De fem crowdsourcede finale film kan ses her
”Kampagnen aktiveres via de sociale medier. Udvælgelsen foregår i to faser. I den første bedømte en jury bidragene og havde til opgave at barbere 71 film ned til fem, hvorefter offentligheden og juryen tilsammen finder de allerbedste til vores kampagne” siger Jaguar Land Rovers svenske Marketingchef Ebba Jeppsson, som er imponeret over kreativiteten og kvaliteten af de film, som er blevet udvalgt.
Hos Cosmic People siger CEO Pernille Simmelkiær:
”Jaguar er et ikonisk brand. Så meget desto vigtigere, at annoncører som Jaguar går forrest og udvikler content på en helt ny måde. Samtidig har processen bevist, at man med crowdsourcing ikke kun får mange kreative løsninger på kort tid. Premium brandet har også fået løsninger på et højt, højt plan, både hvad angår kreativitet og productionvalue.”
Jaguar i Sverige bruger IOM som mediabureau og Svensson som reklamebureau, men de har ikke været inde over denne kampagne.
Vinderfilmen kåres den 26. januar ved et event i Sverige og bliver så den film, der vil blive vist efterfølgende på Jaguars sociale medier.