Af Peter Engholm 25@mail.dk

Partner og kreativ direktør i et bredt anerkendt digitalbureau – med ”de mest fantastiske kolleger”. Hvorfor skifte til kundesiden, til et af bureauets kunder? Det kræver mere end én grund …

”Dén havde jeg ikke set komme,” skrev et par kommentatorer på Bureaubiz, da B&O Play mandag eftermiddag berettede om sin nye kreative direktør; Jakob Kahlen, som kommer fra Hello Monday, hvor han – i et par uger endnu – er partner og kreativ direktør.

Skiftet fra bureau til kundeside var umiddelbart overraskende, bl.a. fordi Jakob Kahlen i dén grad gennem de seneste små fem år har gjort sit til at profilere det digitale – og stærkt prisvindende – bureau med kontor i Aarhus, København og New York.

Nu går turen så til B&O Play, der har hovedkontor i Lyngby, nord for København, men både brandet og virksomheden er global – bl.a. med udviklingsafdeling i Singapore.

Og det er også en globalt erfaren bureaumand, som B&O Play har hyret som kreativ direktør – med arbejder for bl.a. MoMA, Google, Diesel og PlayStation … og B&O Play, ikke at forglemme.

”Jeg kender kunden godt. En måned før, at B&O Play blevet launchet for tre år siden, blev vi ringet op. Jeg har været med til at bygge brandet – udefra,” siger Jakob Kahlen.

Og med tilføjelsen ’udefra’ nærmer han sig årsagen til at skifte.

”Det er en kombination af forskellige ting. Først og fremmest er det et ønske om at være med til en egentlig produktudvikling – at levere noget med lang levetid og reel nytteværdi. Vi har været heldige på Hello Monday med kunder, der har involveret os en del i dén retning, men jeg vil gerne fordybe mig i ting, der også er der i morgen og om ti år – i modsætning til en kampagne med en levetid på måske seks måneder,” siger Jakob Kahlen.

En anden grund til at skifte fra bureau- til kundeside er selve arbejdsformen:

”Jeg har siden 1996, hvor jeg blev student, levet som konsulent: Af at sælge timer, én efter én. Og i den hyrede tilgang kan også ligge noget uforløst: Lige meget hvor gode ideer, du får som kreativ på et bureau, så er det forsvindende lidt, der kommer hele vejen igennem processen. For du er ikke med helt fra start og til slut. Jeg vil gerne være med hele vejen, tage et større ansvar og sidde med hele risikoen – og bygge et globalt brand op,” siger Jakob Kahlen.

Han tilføjer:

”Den tredje grund er en mere personlig én; jeg har spillet ekstremt meget musik som ung – klaver og trommer. Designet blev mit job, men musikken er fortsat min kæmpe interesse – og med B&O Play kan jeg forene musikken og designet. Og på den måde er passionen og engagementet fortsat med mig – det skal den være i alt det, jeg laver.”

Og passionen skinner igennem, når Jakob Kahlen skal beskrive det, han om kort tid siger farvel til:

”Jeg har haft fem fantastiske år hos Hello Monday – med de mest fantastiske personer, både fagligt og menneskeligt. Men det er desværre ikke nok, hvis ens lyst peger i en anden retning end bureauet.

Jeg kan ikke finde bedre kolleger, så der går kliché i den; It’s not you, it’s me.”

Jakob Kahlen tiltræder stillingen som kreativ direktør i B&O Play i begyndelsen af august, og han håber, at andre vil følge i hans fodspor – eller rettere; at lade sig inspirere af B&O.

”I fashion-branchen har man allerede i noget tid hentet kreative til inhouse-afdelinger. Og jeg håber, at andre virksomheder og brancher vil gøre det samme. Jeg tror, at virksomhederne kan få større gavn af bureauernes kreative – og de kreative kan udnytte deres ressourcer bedre – hvis disse personer fik større føling med både produktet og markedet,” siger Jakob Kahlen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club