Ligesom flere andre, er også Jyllands-Posten leveringsdygtig i en analyse af, hvordan reklamebranchen vil se ud i 2012.
I den forbindelse har avisen talt med Jan Duckert fra Wibroe, Duckert & Partners samt Jesper Kunde, adm.dir. hos Kunde & Co om, hvordan reklamemarkedet ser ud i dag.
Jan Duckert fortæller, at det nu handler om at sælge resultater og ikke opbygge varemærker:
“Kunderne siger goddag, goddag, vi vil gerne sælge nogle varer. Der har vi tidligere sagt, at så er I gået forkert, for vi bygger varemærker, men det virker ikke længere. Det er nødt til at give resultater, og at øge en virksomheds kendskabsgrad med 10 procent kommer man ikke langt med længere. Den tid er forbi og kommer ikke igen”.
Jan Duckert siger også, at selvom reklamebranchen er konjunkturfølsom, så har man endnu ikke mærket krisen, fordi annoncørerne holder fast på de investeringer, der skaber salg.
Med udtalelsen lægger Jan Duckert sig mere på linje med Jesper Kunde, der altid har profileret sig på at sælge resultater.
Jesper Kunde optræder også i artiklen og han er heller ikke pessimistisk. Til gengæld mener han, at forbrugernes adfærd ændret sig, og det stiller nye krav til bureauerne, som de dog ikke helt har indset:
“Der er en helt ny branding-agenda, fordi forbrugerne har ændret sig. Der er sket et skred, så de enten køber discount eller mindre af noget, der er kvalitet. Før var det køb- og-smid-væk. Nu er det omvendt efter først klimakrisen og siden finanskrisen. Jeg har det fint med det, fordi vi har specialiseret os i at hjælpe virksomheder med at finde den positionering, der skaber resultater, og som passer til markedet netop nu”, siger Jesper Kunde og undrer sig ifølge Jyllands-Posten over, at der ikke er flere, der har indset det endnu.
Jyllands-Postens analyse forudser i øvrigt ligesom de øvrige analyser og undersøgelser, at der ikke ligefrem er grund til jubeloptimisme i 2012.
Mads Bredal, adm.dir. i mediebureauet Carat siger til avisen, at reklamemarkedet i bedste fald udvikler sig fladt, men hvis uheldet er ude, kan det også ende med et fald på 3-5, ja – helt op til 10 procent (Jyllands-Posten Økonomi & Erhvervs, p. 12-13).
Fodbold-sponsorat skal redde Carlsberg
Carlsberg, der netop nu står for at fyre en del medarbejdere, skal sørge for at få så meget som muligt ud af sit sponsorat ved EM i fodbold næste år. Det er altafgørende for Carlsberg, mener aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank:
“EM i fodbold er det lyspunkt, investorerne i Carlsberg skal klamre sig til næste år. Det er den åbenlyse mulighed for, at bryggeriet kan forbedre sit resultat i forhold til 2011. Man skal simpelthen lykkes med at få aktiveret det sponsorat. Umiddelbart er der ikke andet, der er mere vigtigt end det fodbold EM for Carlsberg”.
Carlsberg selv er også meget oppe på dupperne i forhold til at udnytte sponsoratet maksimalt:
“Jeg tror, at vores deltagelse i Euro 2012 blier meget vigtig med henblik på næste år. Derfor er der også sat fokus på, at vi leverer den bedste kampagne nogensinde. Både rent imagemæssigt, men også salgsmæssigt. Det er vores største satsning nogensinde”, siger Carlsbergs internationale sponsorchef, Keld Strudahl.
En anden aktie-analytiker, Jens Houe Thomsen fra Jyske Bank, mener også at fodbold-EM bliver eksamen for Carlsberg.
Et godt EM kan løfte hele bryggerikoncernens samlede årlige omsætning målt i mængder med over 5 procent og i nogle lande helt op til 20 procent, skriver Jyllands-Posten (Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi, p. 9
Aarhusiansk webfirma går efter udlandet
Det aarhusianske webfirma, Dynamicweb satser på at hente vækst i Polen og Brasilien.
Dynamicweb, der udvikler software til webshops, hjemmesider og online marketing, blev sidste år listet som en af de 20 førende leverandører i verden inden for sit produktområde, af det amerikanske analysebureau Gartner
“Vi har en målsætning om at vokse og blive en international virksomhed”, siger Christian Beer, adm.dir. og medstifter af Dynamicweb til Børsen.
I 2010/11 er omsætningen faldet med 15 procent til 34 mio. kroner. Til gengæld er overskuddet før skat forbedret fra 82.000 til 1,5 mio. kroner (Børsen, p. 18).