Japanske bureauer vandt – men blev hjemme

Peter Engholm
25@mail.dk

Japan var nationen med størst fremgang ved Asiens største reklamefestival, men hovedparten af bureauerne deltog ikke i festlighederne.

Adfest er forkortelsen for Asia Pacific Advertising Festival, men der var ikke megen fest på Mövenpick Resort & Spa på Karon Beach, Phuket i Thailand. Dertil var man for præget af følgevirkningerne af jordskælvet og tsunamien i Japan.

Således nøjedes en tredjedel af de tilmeldte japanske bureauer og annoncører op til reklamefestivalen, skriver Resume.se.

Og de kunne så i øvrigt bevidne en sand prisregn. Dentsu blev årets bureau, mens Wieden+Kennedy Tokyo blev årets interaktive bureau. Tokyobureauerne vandt i alt 58, hvilket ikke blev overgået af nogen anden by.

Mest vindende kampagne, med to gange guld-lotus, blev “It’s in our nature” for Shangri-La Hotels and Resorts. Den har dog ikke japanske rødder, men er skabt af Ogilvy & Mather Hong Kong.

Filmen, der kan ses her, havde premiere sidste sommer og varer tre lange minutter.