Branding-ekspert: ”Jeg fucking hader CSR”

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Branding-ekspert råder til at droppe CSR-snakken og i stedet fokusere på reelle handlinger som del af forretningsgrundlaget.

”Jeg hader det. Jeg fucking hader CSR. Jeg er fundamentalt uenig i det begreb, for alt for ofte er det et skinbegreb, som virksomheder udelukkende beskæftiger sig med for at lette samvittigheden”.

Sådan siger Cindy Gallop, der har arbejdet mange år i reklamebranchen, bl.a. hos Bartle Bogle Hegarty i både England, Asien og New York, og nu er selvstændig med eget konsulentbureau.

Udtalelsen kom på den netop overståede konference Who Cares Wins, der handlede om netop CSR og bæredygtighed.

Cindy Gallop forklarer sig nærmere i Berlingske Business:

”Folk skal slå begrebet CSR ihjel, for det marginaliserer de gode handlinger. Alt for ofte ser man, at ledelsens holdning er, at CSR er noget, man har, så folkene i PR-afdelingen har noget at tale om, mens resten arbejder med at tjene penge. Men i en verden, hvor gennemsigtighed vinder frem overalt, handler fremtiden om at gøre gode gerninger og tjene penge samtidig. Man skal finde en måde at integrere social ansvarlighed i måden, vi driver forretning på. En måde, der er med til at gøre det til en drivkraft for vækst og ikke bare noget, der skal lette samvittigheden”.

I stedet skal man ifølge Cindy Gallop, der er født i Storbritannien, stille spørgsmålet: ’Ud fra jeres daglige drift og handlinger, hvilket ansvar har I så?”

Det vil nemlig give forretningsforbindelser, leverandører, aktieanalytikere og kunder et følelsesmæssigt rationale for, hvorfor man gør som man gør. På den måde har kunderne muligheden for at se, hvordan man ud fra måden man tjener penge på, kan gøre noget godt i verden, mener Cindy Gallop.

Hun mener, at det drejer sig om at komme tilbage til udgangspunktet og definere, hvorfor virksomheden blev grundlagt; om der er en lokal forankring; hvordan man kan lide at arbejde i virksomheden. Kort sagt: Finde ind til kernen og derfra finde en måde at drive forretning på, der samtidig er til nytte for andre.

Cindy Gallop opfordrer til, at virksomheden handler mere end de taler. Som eksempel giver hun H&M, der ’skriver stolpe op og ned om deres CSR-initiativer’ men hun aner stadig ikke, hvad de gør for at gøre verden bedre.

Derfor har hun startet Ifwerantheworld.com, der har til formål at skabe forbindelse mellem overordnede mål og mikrohandlinger og hvor man kan være med til at finde løsninger på nogle af udfordringerne og handle ud fra dem. (Berlingske Business, p. 12-16).