Af Emil Nørlund emil@bureaubiz.dk
Tekstforfatteren Morten Schmidt har valgt freelancelivet frem for en fast pind på et bureau.

Tekstforfatteren Morten Schmidt, der er nomineret fem gange til fredagens Creative Circle Awards, har valgt at sige sit faste bureaujob op for at gå freelance og arbejde på egne projekter.

Jeg har aftalt at mødes med Morten over en øl på en bar på Nørrebro. Da jeg ankommer til stedet, fem minutter senere end aftalt, viser det sig, at Morten allerede har siddet der i 20 minutter.

”Jeg kan godt lide at sidde og falde til i rummet. Så kan jeg lige samle tankerne”, fortæller han med et lille smil.

Meget ved Morten er ret underspillet, det er næsten som om han hele tiden holder lidt igen. Og det kan godt skille ham ud i en branche, hvor det er helt okay at fægte med armene og hæve stemmen. Men Morten gør tingene på sin egen måde – og i sit eget tempo.

Jeg er mødtes med Morten for at høre, hvorfor en 25-årig kreativ vælger at opsige et fast bureaujob og vælge en usikker freelancetilværelse fremfor en fed fast hyre og firmatelefon.

Men først lige en nærmere introduktion.

‘Den første gang’
Første gang Morten for alvor fik smag for at arbejde kreativt, var da han på sin højskole prøvede at idé-generere sådan rigtigt for første gang. Det var lidt af en øjenåbner for ham.

”For det første synes jeg, det var skide skægt, og for det andet viste det sig, at jeg kom ret let til idéer i forhold til mange andre. Der anbefalede min lærer mig at søge ind på KK (Kreativ Kommunikation på DMJX red.), hvor jeg kom ind i første forsøg.”

Yin og yang team
På kreativ Kommunikation på DMJX blev Morten den ene halvdel af et kreativt team sammen med Phillip Bock. Sammen lavede de to unge fyre en god portion bemærkelsesværdige løsninger – og blev lidt af et fænomen blandt indviede, da de i en periode hev den ene pris hjem efter den anden.

Morten fortæller hvad der gjorde ham og Phillip til at stærkt team:

”Philip og jeg var uhyre forskellige. Dengang var Philip mere fremme i skoene, og jeg var mere tilbageholden, og jeg tror, at det var kombinationen af min eftertænksomhed og hans ‘Fuck it, let’s do it’, der gjorde, at det gik så godt”.

Her kan du se et eksempel på et prisvindende projekt som Morten og Philip lavede sammen for Stressforeningen.

På andet år af deres studie landede Morten og Philips gode arbejde dem en praktikplads hos Lean Mean Fighting Machine i London, der efter bare to uger blev så glade for de to løsningsorienterede danske drenge, at de tilbød dem et fast job, selvom de stadig var under uddannelseBureauet blev sidenhen opkøbt af M&C Saatchi, der er verdens største uafhængige bureau, og der fulgte de to unge herrer med hen.

Vejene skilles
Efter halvandet lærerige år i London brød konstellationen Bock & Schmidt op. Der var ingen drama involveret, sagen var bare at Philip Bock havde besluttet, at han ville afsøge livet som iværksætter ved at søsætte influencer-projektet Sponsta.

Morten tog hjem til Danmark og hans gode ry landede ham straks et job hos talenthubben React, og herefter hos moderbureauet Konstellation & Republica. Fire ud af Mortens fem CCA nomineringer kommer fra løsninger lavet på React, som var et sted, hvor der var masser af ansvar, frit kreativt spil og gode vibes.

Morten fortæller:

”På React havde vi et skønt sammenhold. Vi hyggede os og samarbejdede på tværs af de projekter, vi lavede. Der herskede ingen intern konkurrence – og måske er det en af grundene til, at vi står med 4 shortlister til dette års CCA”.

Her kan du se casevideoen for Irma-kampagnen ’Slå en streg for din bydel. Og økologien’, som Morten var med til at lave på React, der er nomineret til en Creative Circle Award i kategorien events:

Breaking the waves
I en alder af 25 sidder Morten i 2016 med en fastansættelse på et af Danmarks store bureauer. Men i december måned vælger han, efter halvandet år hos Konstellation & Republica, at sige sit job op, fordi idéer til egne projekter presser sig på. Især én idé ligger øverst på Mortens personlige dagsorden:

”Jeg havde været i Marokko og surfe, og efterfølgende havde jeg lagt en film om min tur op på Facebook. Dagen efter skrev den lokale surfcamp til mig, om de ikke måtte bruge min film, hvis de til gengæld betalte mit næste ophold”.

Morten fortsætter:

”Her fik jeg idéen om at rejse til fjerne kyster og leve af at lave surf-film. Jeg fik en følelse af, at det måtte jeg bare prøve. Det kunne potentielt blive en fiasko, men omvendt følte jeg ikke, at jeg havde så meget at tabe.”

Herefter kvitter Morten sit faste bureaujob – og kaster sig ud i en uvis freelance tilværelse, hvor det eneste han ved er, at han sammen med sin barndomsven, Kristoffer Als, tager til Mellemamerika bevæbnet med boardshorts, go-pro kameraer og en lille Mac-computer.

Her kan du se en af de film som Morten på lavede sin tur:

Selvom Morten i starten frygtede, at han var på dybt vand endte surfprojektet ’All Swell’, med at blive en personlig succes.

”Det var virkelig fedt, at det lykkedes. Folk var meget taknemmelige og støttede op om vores idé. Vi blev bestemt ikke rige, men det sponserede meget af vores rejse.”

Morten og hans surfprojekt makker Kristoffer.

Flere ideer skal forløses
Nu, hvor Morten er tilbage i København med langt surfhår til skuldrene, har han ikke et fast job – og det vil han ikke lave om på.

”Jeg indså på et tidspunkt, at det ikke kun var surf-idéen, det handlede om. Jeg har mange andre idéer, som jeg også vil realisere, og hvis jeg er fastansat, frygter jeg, at jeg ikke kan finde tiden til det.”

Morten fortsætter:

”Jeg vil for alt i verden ikke ende som en gammel sur tekstforfatter, der sidder og ærgrer sig over, at han ikke fik udlevet den ene eller den anden idé. Som det er nu, har jeg ikke nogen intention om at tjene en masse penge eller få en fed titel. Min ambition er at lave en masse fede projekter, som jeg kan være stolt af – hvad end det er reklame, surf-film eller noget helt tredje.”

Han fortæller videre:

”Jeg tror ikke, jeg er den eneste, der til tider føler, at jeg brænder inde med en masse ideer og projekter. Men jeg har en forhåbning om, at det ikke er ”enten/eller”, men at det er muligt at kombinere arbejdet i reklamebranchen, som jeg også holder meget af, med egne projekter, når det er det, jeg føler er det rigtige.

“Måske kan bureauer også se fordelen i at have unge kreative ansat, der har deres egne musik-, film-, skrive- eller kunstprojekter ved siden af. Jeg føler i hvert fald selv, at jeg bliver en bedre kreativ af det”, slutter Morten.

Til CCA er Morten sammen med React, Konstellation og Republica nomineret til følgende priser:

Creative Circle Award, Events: Shortlist – ’Ged i Gården’. Kunde: Irma.

Creative Circle Award, Events: Shortlist – ’Slå en streg for din bydel. Og økologien’. Kunde: Irma.

Creative Circle Award, Direct Loyalty: Shortlist. “Gækkebrevet”. Kunde: SuperBrugsen.

Creative Circle Award, Direct Activation: Shortlist. ‘Coop HR. Slagter-/bagerrekruttering’. Kunde: Coop.

Creative Circle Award, Direct Cross Channel: Shortlist.  HR. Coop HR. Slagter-/Bagerrekruttetring’. Kunde: Coop.

Du kan se flere af Mortens arbejder på hans hjemmeside.

 

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ daglige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev