Jensens Bøfhus: Shitstorm påvirker ikke salget

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Shitstorme er ikke ligefrem noget en virksomhed ønsker sig, men hverken Jensens Bøfhus, der er ude i en storm lige nu, eller Zoo har kunnet se, at det påvirkede salget.

Der er flere virksomheder, der har prøvet det. Telenor og Blomsterhandleren ved Magasin for at nævne nogen.

Lige nu er det så Jensens Bøfhus’ tur til at gennemgå en shitstorm. Spørgsmålet er, om det har nogen reel betydning, at der klikkes på opfordringer til at ’dislike’ en virksomhed. Det er der delte meninger om.

Årsagen til Jensens Bøfhus’ shitstorm er, at bøfhuset har anlagt og vundet en sag over Jensens Fiskerestaurant i Sæby om navnet Jensen. Altså David versus Goliath.

Ifølge epn.dk var der søndag 92.000 likes på den side, der opfordrede til at boykotte Jensens Bøfhus.

Kommunikationsrådgiver Henrik Byager maner til besindighed. Han siger til Ekstra-Bladet:

”Sagen er nok glemt om 14 dage, når hr. og fru Hansen skal ind og have en bøf. Men når Jensen’s Bøfhus har valgt at køre sagen, som de har gjort, så må de også holde fast i den.”

Indtil videre har det ikke haft nogen effekt, at nogle danskere har disliket virksomheden. Ifølge adm.dir. Palle Skov Jensen har salgstallene for fredag og lørdag overhovedet ikke været påvirket.

Heller ikke Zoologisk Have, der oplevede en shitstorm fra ikke bare danskere, men fra hele verden på baggrund af historien om giraffen Magnus, der skulle aflives, fik ændringer i besøgstallet, fortæller adm.dir. Steffen Stræde til epn.dk.

Kresten Schultz Jørgensen, adm.dir. i Lead Agency mener dog, at en shitstorm kan få betydning. Han siger til dr.dk:

”Det kan være temmelig alvorligt for Jensen’s Bøfhus, for hvis der er noget, som har ændret sig i de seneste to-tre år, så er det, at de sociale medier betyder voldsomt meget mere. Der er masser af virksomheder, som er blevet overrasket over, hvilken kraft, der er i de her shitstorms, når først man mobiliserer Facebook-Danmark”.

epn.dk