Julehandel bliver status quo i år

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Trods flere penge mellem hænderne, har forbrugerne ikke lyst til at bruge penge.

Julehandlen bliver den samme som sidste år, viser Dansk Erhvervs undersøgelse, hvor 267 detailhandelsvirksomheder har vurderet det forestående julesalg.

Prognosen, der plejer at ramme ganske godt, peger i år på et salg på 7,7 mia. kroner.

Foreningen for Dansk Internethandel tror heller ikke på at julehandlen vil vokse:

”Vi tror ikke, at den samlede julehandel vil vokse. Intet i dansk detailhandel peger på, at der er flere penge mellem hænderne på danskerne i år end sidste år”, siger adm.dir. Annette Falberg.

Til gengæld forventer Annette Falberg, at internethandlen vil vokse med mindst 15 procent, og når den samlede handel ikke stiger, så må det jo nødvendigvis gå ud over den fysiske detailhandel.

Også isenkramkæderne Inspiration og Imerco forventer øget salg på nettet i forhold til i deres fysiske butikker. 

Trods efterlønspenge og forventede skattelettelser næste år, har forbrugerne simpelthen ikke lyst til at bruge penge, siger Frederik I. Pedersen, chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Og det er årsagen til status quo.

Ifølge Dansk Erhvervs analyse vil hver dansker i gennemsnit bruge små 1500 kroner på julegaver i år.

370 kroner vil gå til bløde pakker, 440 kroner vil gå til ekstra forbrug af dagligvarer. 690 kroner vil gå til andre forbrugsvarer som f.eks. elektroniske produkter. (Børsen, p. 20-21).