Af Bureaubiz og The Orbit Agency

20% kender en, der ligner Julemanden. 10% kender en, der bliver kaldt for Julemanden ...

Der er en simpel forklaring på, hvorfor alle mænd ender i rødt, og hvorfor kvinder burde. Det er nemlig ikke kun Stevie Wonder og Chris de Burgh, der er glade for the woman eller the lady in red. Et forskerteam fra New York har nemlig påvist, at mænd foretrækker billeder af kvinder i rødt frem for blåt. Men endnu bedre: kvinderne synes også, at mænd i rødt er mere sexede. Mændene klæder sig altså ud som Dannebrog med fuldskæg – ikke for børnenes skyld, men kvindernes. Derfor kan det undre, at kun 7% af mændene forventer at købe rødt tøj i december.

Ole Lundsgaard, der har solgt julepynt i over 40 år og er næstformand i Dansk Julemandslaug, forklarer: “Jeg plejer at sige, at jeg er vaccineret med en grannål! Hvis jeg er i halvdårligt humør en dag, går jeg bare ned i vores showroom og kigger på alle nisserne.” (Forkortet, red.).

Samtidig kan man ud fra analysen konkludere, at det må være kvinder udklædt som nisser, der har de største scorechancer, hvis de går i byen i december. Dog siger analysen ikke noget om mænds præference for kvinder i grønt eller aubergine. Men faktum er, at også støtten til Røde Kors er størst i december.

Big Data, Small Data, irrelevant info, buzz-words og anekdoter i et lunefuldt sammensurium bragt til dig af Bureaubiz & The Orbit Agency. Sammen med Norstat har vi lavet en analyse, hvor vi spørger et repræsentativt udsnit af danskerne om deres holdninger og adfærd i julen og kombineret det med data fra: The Daily Mail, University of Rochester og Kristligt dagblad

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club