Julen i tal 15. december

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Om and, gås og Amin Jensen.

Hvert år i december slås tusindvis af grise med ligeså mange ænder om danskernes gunst. Dansk Folkeparti sætter som bekendt gris på bordet året rundt, mens ænderne har to højsæsoner: mortensaften og juleaften. Mortensaften er med sine to lukkede Facebook-grupper på hhv. 8 og 11 medlemmer ikke ligefrem noget, man kan grave valide data fra. Slet ikke når det viser sig, at den ene gruppes administrator hedder Morten.

Juleaften er der derimod 52.000, der kan li’ på Facebook. Ikke meget i betragtning af, at juleaften bliver fejret af 97% af danskerne, og 68% danser om juletræet.

Men tilbage til ænderne: Hvis man lader SoMe-data tale, så må det være and, der kommer på bordet. Faktisk taler danske supermarkeder hele 3.202 gange mere om and end om flæskesteg.

Det hænger godt sammen med, at der er 20% flere billeder af and end af griserygge med riller på madblogs.

Tallene er skam gode nok, for Anden Anders Mattesen er sorteret ud af de tal. Og i forhold til gris så har vi også sorteret Amin Jensens kommentarer fra. Og selvom Amin Jensen fylder godt ude i Hvidovre, og han gerne vil i byrådet, så interagerer Andens følgere 28 gange mere end Amins. Selv når Amin er ved at skræmme livet af sin kone, får filmene kun en tiendedel interaktioner i forhold til Andens selfie-film.

Konklusion: Ænder ser bedre ud end grise.

Ved at studere forbrugernes adfærd i 746.998.338 SoMe-interaktioner sætter JULEN i Tal tendenser og adfærd i et nyt, lidt sjovere lys. Big Data, Small Data, subjektive analyser, buzz-words og anekdoter i et lunefuldt sammensurium bragt til dig af Orbit Red og INNX. Data fra INNX Social.