Julen i tal 18. december

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Om Toffifee, Peter Tanev og brr!

Man kan jo altid tale om vejret. Og det gør vi danskere. Derfor overrasker det nok ikke, at DR-vejret og TV2-vejret poster om hvid jul næsten 33% af tiden, når de er på de sociale medier. Med en hvid jul, der bliver mindre og mindre sandsynlig, har vi sat os for at dokumentere, hvor vejret er bedst. Og lad os bare starte med konklusionen: Vejret er bare bedre på TV2.

Hvor DR’s Jesper Theilgaard kun har sine private venner på sin profil, har TV2’s Peter Tanev 13.555 likes på sin side. DR’s vejr har 41.312 følgere, hvor der er 93.097 på TV2’s vejr. Det har jo intet med vejret at gøre, tænker du. Men det har det. Følgere og likes hænger sammen med antallet af gange, vejret omtales negativt på de to sider. For eksempel siger DR brr! og taler dermed om dårligt vejr 4 gange oftere end TV2.

Tendensen om, at dårligt vejr er dårligt på SoMe, går samtidig på tværs af kategorier. En tilfældig sammenligning mellem Toffifee og Mou supper viser entydigt, at dårligt vejr er ligeså lidt interessant på SoMe som i virkeligheden.

Mouvejr er møgvejr-konkurrencen om et par varme futter til en værdi af 500 kr. gav kun 20 likes. Til sammenligning gav Godt-vejr-er-Toffifee-vejr-konkurrencen 2800 likes, 3200 kommentarer og 320 shares.

Og så må supper, der giver varmen, se sig slået i kampen om vejret.

Ved at studere forbrugernes adfærd i 746.998.338 SoMe-interaktioner sætter JULEN I TAL tendenser og adfærd i et nyt, lidt sjovere lys. Big Data, Small Data, subjektive analyser, buzz-words og anekdoter i et lunefuldt sammensurium bragt til dig af Orbit Red og INNX. Data fra INNX Social.