Julen i tal #7 – om navneloven, D’Arcy og Jesus’ mange venner

Peter Engholm
25@mail.dk

50 mænd i Danmark hedder Jesus. 0 mænd hedder Julemand …

Navneloven er klar. Julemanden er en mytisk betegnelse, der går under andre navne i andre lande, og det er ikke nok til, at man kan godkende Julemanden som et navn. Men ligesom de 50, der hedder Jesus i Danmark, er Julemanden heller ikke 200 år. Han er født i 1931 som en læskedriksreklame tegnet af en svensker, bosat i Chicago. Men det er en anden sag.

23% af danskerne mener, at børn må tro på Julemanden, indtil de fylder 7 år. Derefter findes han ikke. Det gør reklamebureauet D’Arcy, der opfandt Julemanden for en unavngiven læskedriksfabrikant, heller ikke.

Selv om han altså ikke hedder Julemanden, har han hævet sig over navneloven ved at ha’ en enkelt postadresse i Postcenter, København. Til forskel fra Jesus, der både bor i Nordvestkvarteret og på Amager. Og de få danskere, der hedder Jesus, må have enormt mange venner, for hele 28% af danskerne kender én, der hedder Jesus. Til gengæld er der kun 11%, der kender én, der ligner Jesus.

Big Data, Small Data, irrelevant info, buzz-words og anekdoter i et lunefuldt sammensurium bragt til dig af Bureaubiz & The Orbit Agency. Sammen med Norstat har vi lavet en analyse, hvor vi spørger et repræsentativt udsnit af danskerne om deres holdninger og adfærd i julen og kombineret det med data fra: Danmarks Statistik