Juleaften er den dag, flest går i kirke. Og alt tyder på, at der vil være færre end sidste år.
Faktisk har det været 17 % ned ad bakke de sidste 20 år. Derfor skulle man tro, at det også var opad bakke på Facebook. Men Folkekirken klarer sig sjovt nok godt i den virtuelle verden:Af de 19 posts, der kom fra Folkekirken.dk i december sidste år var der nemlig hele 27.215 interaktioner, hvilket svarer til 1.432 interaktioner pr. post.
Scientology fik til sammenligning 122 reaktioner i snit, når de postede. Den mest effektive Scientology-post handlede om et online kursus, måske fordi alle de posts, der handlede om Coke, er slettet igen.
Det ville være oplagt at sammenligne Scientology med Coke Zero: en ikke-helt-rigtig-kirke sammenlignet med en ikke-helt-rigtig-cola. Men lad os holde os til kirken: Fakta er, at hvis du både er gammel og døende, er der 90% sandsynlighed for, at du er medlem af folkekirken.
Er du derimod nyfødt, er der kun 62% chance for, at du bliver del af den. Lysere ser det ud for kirken i Griffenfeldsgade. Den viser vejen frem på Instagram, måske fordi den er omdannet til crossfit-center. Det var lige godt satans, tænker du. Og Satan, han har faktisk også flere likes end Folkekirken, men det er en helt anden historie.
Ved at studere forbrugernes adfærd i 746.998.338 SoMe-interaktioner sætter Julen i Tal tendenser og adfærd i et nyt, lidt sjovere lys. BigData, Small Data, subjektive analyser, buzz-words og anekdoter i et lunefuldt sammensurium bragt til dig af Orbit Red og INNX. Data fra INNX Socialkombineret med data fra Km.dk og Danmarks Statistik.