Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Man behøver ikke være marketing-uddannet for at forstå marketing, siger Jens Carsten Nielsen. Han peger på, at uddannelsen af cand. merc.’er i afsætning nok er blevet for specialiseret, og derfor taber marketingfolk ofte spillet om de ledende poster.

Salg og markedsføring hører grundlæggende sammen. Det mener Jens Carsten Nielsen, direktør for Center for Business Communication ved Handelshøjskolen, og han forstår således godt, hvorfor, Carlsberg Danmarks adm. dir. Jesper Jørgensen har skabt en ny organisation, hvor ansvaret for salg og marketing er samlet hos en person i skikkelse af Carsten Thomsen, som dog har en salgs-baggrund.

Jens Carsten Nielsen forstår også udmærket, Jesper Jørgensens udtalelser til Bureaubiz i går om at få brudt siloerne mellem de forskellige kompetencer ned, og han vil ikke ind i en diskussion for eller imod Jesper Jørgensens beslutninger.

“Man kan ikke tale om, at kun marketing-folk kan marketing. Carlsbergs tidligere topchef, Poul Svanholm, var jurist, og han traf beslutninger om nogle af de bedste brand-kampagner, vi har set herhjemme. Men der er selvfølgelig nogle faremomenter.

Den kreative evne til at se hollistisk på udviklingen blandt forbrugere og på markedet er vigtig, når det drejer sig om marketing. Desuden er udvikling af brands en meget langsigtet proces, mens salg typisk bygger på mere kortsigtede taktiske indsatser. Derfor er det centralt, at en salgs- og marketingdirektør har forståelsen for at balancere disse ting rigtigt. Ellers kan man få et problem som brand-drevet organisation”, siger Jens Carsten Nielsen og konstaterer, at den nye organisation i Carlsberg Danmark er et eksempel på en udvikling, som i øjeblikket giver anledning til overvejelser på Institut for Afsætningsøkonomi.

“Når man nu samler salg og marketing, hvorfor er det så ikke cand. merc.’er i afsætningsøkonomi, der får posten? En virksomhed kan selvfølgelig være fuldstændig ligeglad med den uddannelses-mæssige baggrund, når de bare får den rigtige person, men vi gør os nogle overvejelser, om uddannelsen er blevet for specialiseret i forskellige discipliner.

Marketingfolk skal nok i højere grad være generalister og kunne håndtere processer, hvis de vil gøre sig gældende i virksomhedernes øverste hierarkier, og derfor overvejer vi at vende tilbage til en mere økonomisk og management-baseret overbygning på uddannelsen”, siger Jens Carsten Nielsen.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club