Af Peter Engholm 25@mail.dk

Men det er selvfølgelig en spøg i form af en helsides annonce i Børsen, hvor Producentforeningen og annoncørerne slår et slag for indsendelse til True Award.

“Kære kreative direktør.

Idet vi gør opmærksom på, at indsendelse af film til True Award er mulig fra dags dato, fremsender vi hermed jurymedlemmernes kontonumre …”

Og så nævnes de otte jurymedlemmers navne, arbejdsplads – og kontonumre. Afsenderen er Dansk Annoncørforening og Producentforeningen, mediet er en helside i dagens MedieMarked i Børsen.

Sidst på listen over jurymedlemmer er Mads Ohrt, kreativ direktør i McCann Copenhagen.

“Jeg havde ikke hørt om annoncen, før jeg så den i avisen. Så hvis jeg skal kommentere den dybere, bør jeg nok forinden tale med Christian Bévort fra Producentforeningen. Men helt overordnet så rejser annoncen – med et glimt i øjet – tvivl om konkurrencens integritet. Der har i mange år kørt jokes om juryers bestikkelighed, som f.eks. når der bliver sendt slikposer ind til en jury, men det har hidtil været en intern joke. Nu er den så kommet lidt længere ud,” siger Mads Ohrt.

Han understreger, at han anser det for en ære at være med i juryen i True Award – annonce eller ej – og tilføjer, at hans kontonummer desværre ikke gengivet korrekt.

Christian Bévort står som den ene afsender af bestikkelses-invitationen, den anden er Dansk Annoncørforenings direktør, Otto B. Christiansen.

“De andre år har vi gjort målgruppen subtilt og elegant opmærksom på at sende ind til True Award. Hvis man plejer at hviske, er det godt at råbe en gang i mellem – det gør vi denne gang og supplerer med en hammer i panden. De kreative direktører får alt muligt materiale tilsendt, og vi vil med annoncen dels præsentere den stærke jury, dels gøre indsendelses-kampagnen noget kantet. Og er vi gået over stregen i kant – så er det kun fedt,” siger Otto B. Christiansen.

Men i målgruppen – nærmere bestemt kreativ direktør i Brandhouse, Morten Angelo – ser man for så vidt ikke den store kant i annoncen, og i al fald intet negativt i indhold og tone:

“Det er altid noget sært, når en branche skal hylde sig selv. Og i den forbindelse er selvhøjtideligheden den største fare. I det lys er annoncen humoristisk, sød og afvæbnende. Den er nærmest hyggelig, og de, der måtte blive stødt over den, har en al for stiv finger inde i egen navle.”

På award-hjemmesiden gentages indholdet i annoncen http://trueaward.dk/

Kommentarer

  1. Måske True Award hellere skulle bruge kræfterne på at få lidt bedre styr på reglerne. Hørte der var rod i sagerne sidste år.

  2. Annoncen tegner jo et glimrende billede at hvordan annoncørene ser på branchen.
    Og den er dermed et godt udgangspunkt næste gang DRRB skal diskuterer hvorfor bureauerne har problemer med blive taget alvorligt på topniveau i virksomhederne. Lige netop blandt de læsere af Børsen.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club