Just Eat forærer reklameplads til kunst-talenter

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Just Eat lader otte kunstnere folde sig ud på to metrostationer – med opgaven: At fortolke kædens røde signaturfarve i et personligt kunstværk.

Fra 22. december vil metrostationerne på Christianshavn og Forum være base for et pop-up galleri. De vanlige taktiske budskaber afløses af værker fra en række talentfulde kunstnere, der har taget imod en udfordring fra takeaway-kæden Just Eat om at fortolke kædens signaturfarve – rød – i et personligt kunstværk, få det udstillet for passagerne i metroen – og vind støtte til det videre arbejde med kunsten.

Pop-up Galleriet i metroen løber i 14 dage. Og i alt otte talentfulde kunstnere fra bl.a. Danmarks Designskole er udvalgt til galleriet, der også fungerer som en kunstkonkurrence. Foruden eksponeringen af deres kunst, kæmper talenterne om flest stemmer fra de forbipasserende og en præmie på 5.000 kr.

“Vi havde mulighed for at få dørene på metrostationerne over jul og nytår. Men efter 2. juledag vil ingen høre om jul, og ingen vil om høre nytår før efter jul – og skulle vi så køre en generisk branding? Vi valgte et lille galleri. Vil vil give folk et åndeligt åndehul og samtidig fortælle, at Just Eat er meget mere end pizza. Derfor bruger vi reklamepladsen til kunst og støtter unge ukendte kunstnere,” siger Just Eats marketingchef, Peter Tranberg.

Foruden at fortolke Just Eats røde signaturfarve blev kunstnerne opfordret til at lege med baggrundsteksturer og stregtegninger. De otte kunstnere er fundet og udvalgt gennem opslag på design- og kunstskolerne i København og gennem sociale netværk.

“Vi havde kun en måned til hele forløbet. Næste gang vil vi være i bedre tid – for hvis det bliver godt modtaget, så bliver det et tilbagevendende tiltag. Og ikke over jul og nytår – min mor er kunstner, så jeg er opvokset med forårs- og efterårsudstillinger,” siger Peter Tranberg.

De otte kunstværker vil have den enkelte kunstners navn samt en QR-kode i hjørnet, som leder direkte ind til Just Eats Facebook. Her kan de mange forbipasserende stemme på deres favoritkunstværk ved at scanne koden. Blandt brugerne, der har stemt, trækkes lod om et gavekort på 2.500 kr. til Just Eat.

Kunstneren bag det vindende værk får foruden præmien på 5.000 kr. et gavekort til Just Eat samt yderligere eksponering som coverbillede på takeaway-kædens Facebook-side, der har godt 93.000 followers.

En forsmag på to af værkerne fra det kommende galleri: