Jyllands-Posten: To nye kampagner med to nye bureauer

Peter Engholm
25@mail.dk

Mediehuset lancerer to kampagner; en digitalt sælgende og en kreativt brandende. To forskellige bureauer er afsender – begge ret award-vindende og begge valgt efter pitches. Se den nye film her.

Jyllands-Posten fyrer op under markedsføringen med to fremstød inden for kort tid. En digitalt funderet kampagne skal sælge avisen i bred forstand, mens en mere kreativt funderet kampagne – der bl.a. går på tv tirsdag – skal slå et slag for Jyllands-Postens nye digitale medie; Finans.

I sidste uge kunne Bureaubiz – i forbindelse med en omtale af Aurora-prisen – fortælle, at Konstellation har fået opgaven med den digitale og taktiske kampagne. Her har sidste års Aurora Youngsters-vinder, Benjamin Bang, været døråbner mellem Jyllands-Posten og bureauet.

Til fremstødet for Finans-mediet har Jyllands-Posten valgt &Co. Et helt nyt bureau er måske en tilsnigelse, for &Co har for år tilbage arbejdet for Jyllands-Posten.

Om Finans-kampagnen siger Jeppe Schyth Olsen, der er Jyllands-Postens kommunikations- og marketingchef:

”Finans er et medie for moderne erhvervsmennesker, og derfor har det været vigtigt i vores kommunikation til markedet at pirre til lysten til at få indsigt, søge svar og stille nye spørgsmål. Finans skriver om en verden i konstant og dramatisk forandring, og det er bl.a. det som den nye kampagne skal afspejle.”

Kampagnen hedder “Se den økonomiske virkelighed”, og kontaktdirektør Morten Fabricius fra &Co siger:

”Et begavet medie til en begavet målgruppe skal have begavet kommunikation, så kampagnen overlader derfor en del til beskueren. Teamet, tekstforfatter Johan Køhler og AD’er Rune Petersen, har skabt en kampagne med slice of life-motiver, men i en pengeæstetik som lægger nye og dybere betydninger til billederne. Kampagnen fremviser, at der er økonomiske historier i alt, hvad vi foretager os. Men hvilke økonomiske historier, motiverne gemmer på, er op til beskueren”.

Bag printmotiverne står Martin Mörck, som også er tegneren bag broerne på de rigtige danske pengesedler, mens filmen er animeret af Frame.

Om Jyllands-Postens tilgang til de to nye bureauer siger Jeppe Schyth Olsen:

”Vi har de senere år haft Zupa Recommended, men siden Ulrik Juul tog til Lego, har vi ikke haft et leadbureau.”

Han tilføjer, at både Konstellation og &Co er ”valgt blandt andre” – for &Co’s vedkommende efter en kreativ pitch.

Både &Co og Konstellation må siges at være award-vindende bureauer – &Co fik med fredagens True Award cementeret sin position som det seneste års med vindende danske bureau, mens Konstellation for nylig vandt to guld ved Lovie Awards. Og på Bureaubiz’ liste over de mest prisvindende danske bureauer er Konstellation kun overgået af Hello Monday, når det gælder digitalbureauer.