Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Fra i morgen vil man kunne læse nyheder i Jyllands-Posten, der baserer sig på fri fantasi i stedet for fakta.

RokokoPosten indtager fremover bagsiden på Jyllands-Posten og det er faktisk bemærkelsesværdigt. For det er en anderledes form for bagside-satire. RokokoPosten ligner journalistik men beskæftiger sig ikke med fakta. Til gengæld fortæller man en del om, hvor fjollet medier opfører sig.

RokokoPosten har 40.000 læsere på Facebook og er opfundet af Mikkel Andersson, Zenia Larsen, Annica Carls og Marta Sørensen. Inspiration kommer fra andre mediers artikler, men historierne er opdigtede samtidig med, at de opfinder kilder, citater og meningsmålinger.

Jyllands-Postens chefredaktør Pierre Collignon fortæller i avisen, at selvom Jyllands-Posten normalt går op i artikler, der er opbygget via grundig dokumentation, så indgår man et samarbejde med RokokoPosten, fordi ’det ikke er nok for en avis at levere fremragende journalistik, afsløringer og analyser. Der skal også være noget, som underholder læserne på en intelligent måde”.

RokokoPosten vil fra og med i morgen være at finde på Jyllands-Postens bagside (Jyllands-Posten, p. 20).  

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club