Jysk bureau vinder over københavnsk i Kro & Hotel-dyst

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Danske Kroer & Hoteller står foran en stor rebranding, både over for udenlandske og danske gæster. En duel mellem et jysk og københavnsk bureau gav jysk sejr.

Den frivillige kæde Danske Kroer & Hoteller, der omfatter 99 kroer, hoteller, slotte og herregårde, fik i 2011 sit hidtil bedste år – inkl. en vækst i omsætningen på 22 pct.

Og dét er netop afsættet for at ryste posen.

“Vi har en god platform, vi ved, at den virker – og så er det nu, at vi skal rykke videre,” siger Jørgen Christensen, direktør i Danske Kroer & Hoteller.

Kæden lægger op til en større rebranding, hvor målet er at positionere sig over for nye segmenter og få større gennemslagskraft – specielt over for udenlandske gæster. Og til dét formål har man netop afholdt en bureaukonkurrence.

“Via mit erhvervsnetværk søgte jeg kendskab til bureauer, der havde erfaring med rebranding. Hvis man bare slår op, finder man 2.000 bureauer. Jeg fik pejlet mig ind på et par bureauer, som blev bedt om at beskrive, hvordan de ville køre rebranding-processen,” siger Jørgen Christensen.

De to bureauer var 727 communication i Skanderborg og Mensch i København.

“Det er, fandt jeg ud af, to vidt forskellige bureauer – men i begge tilfælde en positiv oplevelse. Vi valgte 727. Jeg kendte dem ikke på forhånd, men de var lidt mere tydelige i deres procesbeskrivelse, og vi følte os bare lidt mere trygge med deres konceptforslag,” siger Jørgen Christensen.

Han håber at kunne lancere det rebrandede Danske Kroer & Hoteller inden sommerferien, men der er endnu en del, der skal falde på plads, for omtrent alt har været til diskussion. Og samtidig lægges der op til en større markedsføring.

“Det er som sagt primært de udenlandske gæster, vi sigter på. Men også danskere kommer til at stifte bekendtskab med kampagnen, for vi vil gå stort ud,” siger Jørgen Christensen.