Jysk tager magten over egne data

Finn Graversen,
journalist

Jysk har reelt insourcet arbejdet med data, som tidligere lå hos mediabureauet. Jysk lægger dog samtidig vægt på fortsat at have bureauet med på holdet.

Målet er klart for Jysk. Selskabet vil have magten over egne data, og det er baggrunden for, at man har indgået en aftale med Google om brugen af Google Marketing Platform.

Det er ikke nyt for Jysk at arbejde med den platform, men hidtil er det foregået via selskabets bureaupartner, Dentsu i Aarhus.

”Vi øger igen i år vores investering digitalt, og i takt med at vi øger vores budgetter, får vi også mere data. Derfor har det været vigtigt for os at tage aktivt stilling til en datastrategi, hvor det centrale er, at Jysk har ejerskab,” siger e-business & omnichannel director Hanne Bang Vorre og tilføjer:

“Vi tror på, at hvis vi for alvor skal rykke os digitalt – og hen til et sted, hvor vi kan tale om en digital transformation, så skal vores medieinvestering tættere på forretningen.”

Hun bruger det billede, at Jysk hidtil har kørt i en lejet bil – nu har man købt den selv.

”Det digitale landskab står over for nogle store udfordringer i den kommende tid med blandt andet udfasningen af tredjeparts-cookies og stigende forventninger fra forbrugerne omkring behandling og aktivering af data. Hvis vi skal kunne bruge data – både on- og offline – mere dynamisk og kunne integrere dem mere i forretningen, så er det essentielt, at vi selv ejer dem,” siger Hanne Bang Vorre.

Den digitale marketingafdeling er på den baggrund også blevet opgraderet med nye specialister, og hun forventer desuden, at man vil overtage flere og flere opgaver selv.

Det lyder som en insourcing af marketingopgaverne, og Hanne Bang Vorre må da også indrømme, at det selvfølgelig er det. Alligevel taler hun meget afdæmpet om insourcing, og det er der en god grund til.

“Det er ikke en klassisk insourcing. Det er afgørende for os, at Jysk er i førersædet og har styring over retningen i samarbejde med vores partnere, men vi har i høj grad fortsat brug for vores bureaupartnere, og derfor er vi også bevidste om, at der skal ligge en god omsætning hos dem fra os, hvis vi fortsat skal være en interessant kunde. Samarbejdet kommer bare til at skifte karakter og kommer til at handle mere om sparring og udviklingsprojekter. Og dem har vi mange af, så jeg ved faktisk ikke, om vi kommer til at blive en mindre kunde hos Dentsu,” siger Hanne Bang Vorre.

Dentsu har været med til at implementere Google Marketing Platform hos Jysk.

”Jysk er en stor og vigtig kunde for Dentsu Aarhus, og vi glæder os meget over at skulle være en del af næste skridt på den digitale rejse hos Jysk. Vi har samarbejdet med Jysk i en årrække, og det har været en spændende opgave at bruge vores dybe kendskab til Jysks forretning og målsætninger til også at hjælpe med integrationen af Google Marketing Platform, hvor vi har været partner på proces og implementering,” siger Cecilia Jonasson, managing director hos Dentsu Aarhus.

Jysk bruger også Dept på SEO og SEM, og det samarbejde kører uændret videre.

Det bliver ikke således, at forbrugerne pludselig kommer til at opleve en helt anden markedsføring fra Jysk. Der er tale om en dynamisk proces, hvor man f.eks. kan udvikle mere segmenterede tilbud i takt med, at man har datagrundlaget til det.