Jysk udskifter et Århus-bureau med et andet

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Skiftet sker efter blot to års samarbejde og er udløst af interne effektiviseringer. Der er tale om en betydelig kontrakt., der allerede har udløst 9 nyansættelser.

To af Danmarks største bureauer er begge placeret i Århus. Og de er begge tunge på produktion af tilbudsaviser – først og fremmest i kraft af arbejde for henholdsvis Bilka og Føtex.

Og ja – det er Envision og Recommended.

Nu har det ene så nappet en af den andens kunder. Envision har vundet et betydeligt budget for Jysk, der vedrører produktionen af de ugentlige tilbudsaviser på omkring 15 forskellige markeder – herunder Danmark..

Det er ellers kun to år siden, man sidst havde en konkurrence, hvor Recommendeds DigitalXpress vandt budgettet.

“Det er absolut ikke fordi, vi har for vane at skifte leverandør så hurtigt. Vi har f.eks. samarbejdet med RMB på den anden halvdel af vores markeder i 30 år. Men vi er vokset og har været igennem en række effektiviseringsprocesser internt, og derfor var det naturligt at udfordre markedet på, om vi havde den rigtige leverandør,” siger marketing manager Bitten Brun Nielsen og fortsætter:

“Vi var bestemt ikke utilfredse med vores leverandør, men der var bare nogen der gjorde det bedre.”

Hun understreger, at det ikke kun var et spørgsmål om pris.

“Vi har opstillet en lang række parametre, som man har skullet byde ind på, og vi har ikke lagt specielt vægt på, om bureauet kan levere et set-up med produktion i udlandet,” siger Bitten Brun Nielsen.

Det er dog ikke desto mindre Envisions produktions-selskab i Vietnam, der kommer til at fungere for Jysk. Og det er disse ressourcer, der har gjort, at bureauet i modsætning til sidst valgte at deltage i konkurrencen.

“Vi har altid haft et stærkt produktions setup, men før afdelingen i Vietnam har vi ikke haft lyst til at byde på flere store avisproduktioner. Vi havde rigelig produktion. Som vi er stolte af – men som også skal være afbalanceret i forhold til vores øvrige kompetencer. Det hjælper vores set up i Vietnam med,” siger adm. dir. Mona Juul.

Jysk-kontrakten kommer oven på, at Envision i foråret måtte skille sig af med 37 medarbejdere som følge af et helt nyt set-up for produktionen af Føtex tilbudsaviser.

Mona Juul glæder sig over, at det kun er ganske få af de 37, der ikke har fået job. Det nye produktionsbudget har udløst 9 nyansættelser – dog flest i Vietnam. I Danmark er der ansat 3.

“Vi regner dog med at skulle ansætte flere, men nu skal vi lige i gang,” siger Mona Juul.

Placeringen af det store produktionsbudget påvirker ikke Jysks kreative budget. Her samarbejder man med 727.