Jyske bureauer har det svært i København. Og lider under ringe image

Recommended åbnede i går et bureau i København. Det har andre jyske bureauer, og et enkelt fynsk, også gjort inden for de senere år – uden iøjnefaldende succes. Så skræmmer sporene?

Da Bureaubiz i sidste uge offentliggjorde årets image-analyse blandt reklamebureauerne, skulle man langt ned ad listen for at finde bureauer vest for Storebælt.

Envision kom i den samlede stilling øverst med en 13.plads, mens Recommended lå endnu længere nede – og dette til trods for, at bureauet meget vel kan vise sig at være landets største reklamebureau, når resultaterne for 2009 gøres op.

“Det er en miserabel placering, som jeg er stærkt utilfreds med, og som der skal gøres noget ved”, siger adm. dir. Jørgen Blauert.

Et af initiativerne åbnede i går i form af Recommended Cph.

“Vi må konstatere, at det lukker nogen døre, når man er placeret i Jylland”, siger Jørgen Blauert, men erkender samtidig, at der ikke findes mange eksempler på bureauer vest for Storebælt, der er blevet store på det københavnske bureaumarked.

727 fra lidt syd for Århus havde indtil sidste del af 2009 flere københavnske bureauer i gruppen. Nu er de alle væk.

Så går det bedre for Par No. 1, som har Reklamebureauet Os – men i det hele taget er en gruppe, der har spredt sig meget ud over landet.

Recommended’s store århusianske konkurrent, Envision, har også en afdeling i København – dog uden at det er blevet det helt store.

“Det kræver mange overvejelser at have flere adresser, for der er mange omkostninger. Vores københavnske afdeling er specialiseret i design og identitet, og på den måde fungerer det for os”, siger adm. dir. Mona Juul.

Fynske Nørgård Mikkelsen leverede et andet eksempel, da man i 2004 oprettede Nørgård Mikkelsen KBH for at være tættere på den koncentration af potentielle kunder, der befinder sig i hovedstaden.

En håndfuld personer befolkede bureauet, der var ledet af to markante bureauprofiler; den kreative chef Thomas Fabricius og kontaktdirektør Thomas Meng.

To år senere, i sommeren 2006, valgte begge Thomas’er imidlertid at stoppe med kort tids mellemrum. Det er adm. direktør i Nørgård Mikkelsen, Erik Laumand, til at tage en timeout fra København – en timeout, der er blevet permanent.

“Hvis bemandingen havde holdt, så var bureauet det også. Det gav et fornuftigt resultat, så vi lukkede bestemt ikke en fiasko. Men hvis vi skulle have fortsat, så skulle vi have fundet personer på samme niveau som Thomas og Thomas – og vel at mærke personer, som ville tage det lange, seje træk. Og det kunne vi ikke,” siger Erik Laumand.

Umiddelbart lidt ærgerligt, kan man mene, for med de erfaringer, Erik Laumand har i dag, ville han ikke ændre voldsomt i opsætningen.

“Uanset om bureauet er en satellit eller et selvstændigt foretagende, så skal der være spidskompetencer. Hvis ikke satellitten har spidskompetencer, så går kunderne til moderskibet. Vi lod Københavnerne bygge bureauet op – de fik ingen kunder med fra os – og det var hårdt, men de beviste, at de kunne stå på egne ben,” siger Erik Laumand.

Det lukkede bureau fik bureauet til at ændre strategi, fra geografisk nærhed med kunderne til kompetencemæssig ditto.

“Vi valgte at koncentrere os om to typer kunder, FMCG og retail, ud fra tanken om, at vi skal være så dygtige og have en så stærk profil, at det i sig selv kan trække kunder til Odense,” siger Erik Laumand.

Uncle Grey oprettede også en københavner-afdeling, der – da det gik højest til – havde fire fastansatte. Nu har det Århus-baserede bureau kontorplads med skriveborde og computere til freelancere – og til bureauets medarbejdere, når de kommer til København.

Det gør direktør Lars Samuelsen 1-2 gange om ugen. Han siger om baggrunden for at lukke et egentligt bureau ned:

“Særligt lidt mindre bureauer skal holde øje med, hvornår de smørrer brødet lidt tyndt. Det helt store spørgsmål er, om man vil forlænge sit brand eller oprette et nyt. Ønsker bureauet at oprette en satellit, en mindre version af det oprindelige bureau eller et bureau med sig egen profil?”

Jørgen Blauert fortæller, at man længe havde overvejet at købe et bureau i København, da han løb ind i Rune Gitz Johansen og Flemming Holm fra Halbye Kaag JWT.

“De har fælles værdier og fælles tænkning og tilgang til kommunikation som os, og derfor slog vi til, da de gerne ville rykke i deres karriere”, fortæller Jørgen Blauert og understreger, at Recommended Cph ikke får kunder og arbejde med fra Århus.

“Vi kan selvfølgelig trække på dem, hvis vi har spidsbelastning, men de skal bygge et helt selvstændigt bureau op. Vi tror, der er en klangbund i København for den måde vi gør tingene på, derfor er det fælles værdigrundlag vigtigt. Men vi skal ikke have en satellit. Hvis det skal fungere, skal det udvikle sig til et konkurrencedygtigt københavnsk bureau”, siger Jørgen Blauert og tilføjer, at Rune Gitz Johansen og Flemming Holm har udsigt til at blive en del af Recommendeds partnerstruktur – og på den måde forhåbentlig har lyst til at holde fast i projektet.