Energiselskabet Tre-For med hovedsæde i Kolding gik fra ukendt til landskendt, da det sprang ud som et af landets helt store sponsorer. OBs hjemmebane hedder fra 1. juli Tre-For Park og KIF har solgt en stor aktiepost i Kolding Hallen, der fremover hedder Tre-For Arena. For hvert navneskift har Tre-For betalt “et tocifret millionbeløb”.
Hvordan Tre-For vil videreudvikle på de to arena-navne, ligger ikke helt fast. Adm. direktør i Tre-For, Knud Steen Larsen, sagde til Bureaubiz i går, at selskabet skal udnytte netværkene i de to klubber, og at tv-eksponeringen skal sikre en regional og national synlighed.
Meget mere konkret fås det ikke i øjeblikket, men som første trin i en sponsorplan kan det også være godt, fastslår Henrik Reichel Bartholdy, nordic managing director i MEC Access, der bl.a. rådgiver virksomheder i at aktivere sponsorater.
“Sponsorater er det indledende håndtryk, og at et sportssponsorat er en god løftestang til at blive kendt, er CSC et godt eksempel på. “Men kendt for hvad?” kan man spørge. Og med så stor en investering skal der naturligvis stilles skarpt på, hvorfor man sponserer, hvad man forventer sig af sponsoratet, og hvordan det spiller sammen med vores øvrige aktiviteter,” siger Henrik Reichel Bartholdy.
Umiddelbart kan man undre sig over, at Tre-For vælger to million-sponsorater i lokalområdet, når hensigten er at skabe opmærksomhed regionalt og nationalt. Men det kan også være det muliges kunst, påpeger Henrik Reichel Bartholdy.
“Holdningen – og handlingen – er givetvis bevidst, men derudover skal man også huske på, at størstedelen af de store sponsorater allerede er optaget. Der er ikke nødvendigvis lige et ledigt fodboldlandshold på hylden,” siger Henrik Reichel Bartholdy.
Han undrer sig derimod over, at Tre-For med sit sponsorat i KIF nu er medejer af en hal. Der hører til sjældenhederne inden for marketing.
Derudover vil Tre-For også være til stede i selve håndbold- og fodbold-arenaerne – og det hører på ingen måde til sjældenhederne.
“Vi har målt, at tv-seere, der ser en håndboldkamp, bliver præsenteret for 70-80 sponsorer. Og der kan ligge en fare i, at man ikke tænker det unikke ind i sit sponsorat. Det er således ikke nok at vide, hvorfor man er til stede, man skal også have gjort sig klart, hvad man vil bidrage med,” siger Henrik Reichel Bartholdy.
Et arena-sponsorat er ifølge MEC Access-direktøren ikke bare a walk in the park, men kræver noget ekstra – noget, som de færreste danske arena-sponsorer er opmærksomme på.
“Mange sponsorer nøjes med at lægge deres navn til, men gør ikke noget ved selve arenaen. Jeg kender ikke Tre-Fors plan for sponsoraterne, men det er et energiselskab, så hvorfor ikke arbejde med eksempelvis lyssætning og opvarmning? Man skal passe på, at man ikke køber rettigheder så dyrt, at der ikke er råd til at lægge sig selen for at blive husket,” siger Henrik Reichel Bartholdy.