Af Peter Engholm 25@mail.dk

Der er premiere på det digitale tv-net 1/11 2009. Forpremieren er bureauerne med i – i form et massivt markedsføringsslagsmål. Canal Digital varsler nye måder at gå til markedet.

Der er VM i reklame, EM i fodbold – og op til et stort stævne eller en stor kamp ligger der en pæn portion psykologi i at overlade udspillet eller favoritværdigheden til andre.

Digitaliseringen af det danske tv-sendenet, der er klar om under halvandet år, er et enormt markedsføringsstævne. Og gatekeeperen på digitalt tv, Boxer TV, har både udspillet og favoritværdigheden i form af det største budget.

Boxer TVs adm. direktør, Steen Ulf Jensen, har udråbt tiden frem til – og umiddelbart efter – digitaliseringen som “ét kæmpe markedsføringsslagsmål”, og den formulering støtter Solveig Thrane-Møller, marketingdirektør i parabol-konkurrenten Canal Digital.

Slagsmålet gælder i første omgang de 500.000 danske husstande, der skal finde en erstatning for de analoge tv-signaler. Sidenhen forventes parabol, kabel og jordbaseret digital at gå på hugst hos hinanden.

“Vi skal til at råbe, og med de mange udbydere kommer der til at blive støj i markedet”, siger Solveig Thrane-Møller.

Det vil som udgangspunkt kræve store budgetter …

“Ja, store budgetter over hele linjen. Men de nuværende aktører har allerede demonstreret, at de er relativt velpolstrede, så for os vil udfordringen ikke ligge i et stort budget. Og i et støjende marked vil vinderen være den, der er dygtigst til at læse markedet,” siger Solveig Thrane-Møller.

Det lyder derimod lidt defensivt – som en forhåndsundskyldning for ikke at gå stort ud …

“Nej, det er en forklaring. Canal Digital – og for den sags skyld også Viasat – har allerede oparbejdet en plads i markedet. Canal Digital har leveret digitalt tv herhjemme siden 1998. Boxer TV skal derimod først ud og forklare den nye platform, dernæst skal de fremhæve denne platform og deres navn frem for eksempelvis parabol. Dette udgangspunkt vil kræve enorme investeringer fra deres side”, siger Solveig Thrane-Møller.

Men den position, I har investeret i, skal vel både forsvares og udbygges?

“Bestemt, men vi har ikke lagt færdige planer endnu. Det er ikke sikkert, at der bliver tale om større investering. Måske vil vi gå til markedet på en anden måde. Det ligger fast, at vi vil lægge vores eget løb ud fra vores egen strategi – f.eks. er vi i gang med næste generation, HDTV, hvor vi har 11 kanaler. Boxer kommer ikke til at tilbyde HDTV, så de er fra starten bagud – når nu 40 pct. af alle danske hjem har HDTV fladskærme,” siger Solveig Thrane-Møller.

Hun henviser dermed til Boxer TV, der vil holde et vågent øje med kampagnen fra Radio- og tv-nævnet, som skal informere danskerne om overgangen fra analoge til digitale jordbaserede tv-signaler.

Mens Boxer TV endnu ikke har fundet sig et bureau, har Canal Digital nu fasttømret sit forhold til Bates Y&R efter et svinkeærinde i form af en bureaukonkurrence og efterfølgende kort affære med Saatchi & Saatchi.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club