Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Portræt: Forestil dig mediabureauverdenen i 1999! Ja, den har forandret sig. Og de 15 år er samtidig historien om Martin O. Rasmussen og Mindshare.

“Du er ung, så du kan vel det der med computere.” Sådan lød starten på Martin O. Rasmussens vej ind i mediabureau-branchen for omkring 25 år siden.

Han var startet som kontorelev hos reklamebureauet Schjærven, der havde mange tv-kunder, og lige netop reklame-tv med sine mange flere tal og dokumentation var med til at støbe fundamentet for dagens mediabureaubranche.

Siden var han med til at etablere IUM – indtil han blev grebet af udfordringen med at starte Mindshare op i Danmark. D. 1. september er det 15 år siden.

Et 15 års jubilæum trækker ikke normalt den store opmærksomhed og omtale. Men i tilfældet Martin O. Rasmussen og Mindshare er der dog nogen aspekter, som gør det anderledes.

Martin O. Rasmussen er nok den nuværende mediabureaudirektør, der har siddet længst på posten som chef for et enkelt brand. Og det er faktisk noget af en præstation – der er godt nok en række direktører i mediabureauverdenen, der har været med lige så længe. Stabiliteten er således stor. Men de har ikke siddet i spidsen for det samme bureau gennem alle årene, og når man tænker på, hvor store forandringer, der er foregået i de sidste 15 år, så er den stabilitet bemærkelsesværdig.

Fra 4 bureauer til mere end 13

Prøv at tænke tilbage på september 1999. Der var godt nok noget, der hed internettet – men det var to år før dot.com boblen brast og således noget der fyldte mere hos it-nørder end hos menigmand – og dermed hos annoncører og bureauer. Traditionelle kampagner dominerede helt og aldeles. Og kigger man på bureaubranchen, så var mediabureauerne godt nok begyndt at trække opmærksomhed. Men der var ikke mere end fire bureauer, og man diskuterede helt seriøst, om der var plads til mere end 4-5 mediabureauer.

I dag er det 5 netværk der totalt dominerer markedet – men det er en konsolidering på ejerniveau. Kigger man på brands, så rummer markedet 13-15 stykker, og mediabureau-branchen er bare vokset og vokset.

Men udgangspunktet for Martin O. Rasmussen var altså en langt mere statisk branche – og udgangspunktet var også at han skulle starte helt fra scratch.

“Mindshare var store og ekspansive internationalt og forbundet til Ogilvy og JWT. Men i Danmark indgik disse bureauers kunder i TMP (forløberen for OMD, red.), og der var ikke nogen bureauer man kunne købe. Så vi startede med tre skriveborde og ingen kunder,” siger Martin O. Rasmussen.

Ambitionerne var der dog ikke noget i vejen med, og han havde et klart mål om at give overskud i sit første hele regnskabsår. På et andet punkt kom han også til markedet med en helt anden tilgang – en tilgang som siden har vist sig at blive standard for markedet.

“I 1999 fyldte provisioner rigtig meget. Vi ønskede at skille os ud med en tilgang om, at alt, der kunne bære et budskab, var et medie, samt med et fokus på at blive honorarlønnet fremfor provisions-lønnet,” siger Martin O. Rasmussen.

Stor udfordring

Og som nærmest for at slutte den cirkel, så er han lige nu i gang med noget, der også kan vise sig at være et markant skridt i branchens udvikling: Mindshare har købt og fuldt integreret reklamebureauet Wasabi og dermed udviklet sig til hybriden – et medie- og kommunikationsbureau. Siden har Mindshare deltaget i konkurrencer om kreative budgetter – og blandt andet vundet Europæiske.

Hvis Martin O. Rasmussen har oplevet at skulle leve op til nye og anderledes ledelsesopgaver i takt med at være i spidsen for blot 2-3 mand til at styre et mellemstort mediabureau med hierarki og mellemledere, så er dette næppe en mindre opgave. Vel og mærke en opgave, som mange er skeptiske over for om den kan løses.

“Det er et ganske naturligt spørgsmål at stille, om en kreativ kultur kan fungere sammen med en effekt- og excel-styret kultur. Men problemet bliver størst, hvis man tænker ud frem den traditionelle bureauverden og det kastesystem, der eksisterer på et traditionelt kreativt bureau,” siger Martin O. Rasmussen og fortsætter:

“Udfordringen var helt sikkert stor, men vi fandt meget hurtigt hinanden, fordi kemien er god og jævnbyrdigheden stor. Vi kommer ikke til blive et regulært branding-bureau, men i forhold til den adaptive fleksibilitet og hastighed, som en progressiv marketingafdeling har behov for, så giver det rigtig god mening med et bureau, hvor effektiv kreativitet og effektiv mediehåndtering kan fås på samme matrikel. Tag f.eks. den digitale verdens RTB indkøb. Hvis man hver gang skal igennem en proces med kunde, brief og et andet bureau, så er løbet kørt. Her skal der kunne handles meget hurtigere.”

Mindshare har været en succes – men er et mellemstort bureau. Når nu Martin O. Rasmussen er lykkedes kunne man så ikke forestille sig, at han skulle have været videre i karrieren.

“Jeg tænker ikke så meget i karriere. Jeg bliver først rastløs, hvis der ingen muligheder er – men dem har der heldigvis været masser af igennem årene. Jeg er ikke specielt interesseret i at flytte mig i et system – jeg er meget mere optaget af at være med i hverdagen til at skabe noget – og indtil nu har Mindshare givet mig alle de udfordringer, jeg har kunnet ønske mig,” siger Martin O. Rasmussen

Helt løbe fra karriere-udvikling kan han ikke – Martin O. Rasmussen er nu blevet udstyret med titlen som Mindshares nordiske chef.

Mindshare har lavet en video om sig selv og sit syn på markedsføring. Se den herunder:

Kommentarer

  1. Kære Martin – “time flyes when you are having fun” og vores fælles rejse i Unibrew dagene var i sandhed både god og sjov (og effektiv!). Tillykke med det lille jubilæum og held og lykke fremover til dig og dit team – håber at vores veje krydser igen en dag!/Michael

  2. Hej Michael. Tak for det og i lige måde. Vi knokler videre og forsøger at have det sjovt samtidigt. Har sat kaffe over til en hyggesludder. /Martin…

  3. Hej Martin. Det er stærkt gået! Keep up the spirit and the good work. //Benjamin

  4. Hej Benjamin. Long-time. Tak skal du have. Det er svært at forblive negativ 😉
    Hils konen /Martin…

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club