Kæmpe satsning: Alka giver 42 mio. kr. for Superligaen

Peter Engholm og Finn Graversen

Nyt navn, nyt logo og en partnerskabsaftale på 3 1/2 år med option på forlængelse i yderligere 3 år. Aftalen er den største i både Divisionsforeningens og Alkas historie.

Den danske Superliga i fodbold skifter navn og logo. Navnet bliver Alka Superliga og logoet er kommet til at rumme en orange bold, der giver sikre associationer til den orange stol i Alkas mangeårige reklamekoncept.

Dette er resultatet af en meget betydelig kommerciel satsning. Divisionsforeningen har hidtil haft fire sponsorer – de bliver nu erstattet af en og der bliver tale om det største enkelt-sponsorat i foreningens historie.

Alka har hidtil kun været involveret i nogle småsponsorater, så med beslutningen om at blive ny Superliga hovedsponsor, går forsikringsselskabet all-in om man så må sige.

Sponsoratet koster 12 mio. kr. om året og løber 3 1/2 år. D.v.s. man har bundet sig til 42 mio. kr. Samtidig er der en option på at forlænge aftalen med 1-3 år.

“Vi vil gerne være hele Danmarks forsikrings-selskab, og fodbold er hele Danmarks sportsgren, så på den led passer det godt til os og vores mål,” siger salgs- og marketingdirektør Jacob Spangenberg og fortsætter:

“Vi vil gerne vækste og kendskab er en forudsætning for vækst. Så selvom vi allerede har opnået en betydelig fremgang i vores kendskab, så er det vores håb at kunne øge det yderligere gennem dette sponsorat. Samtidig har vi en lang række ideer til aktiviteter sammen med Divisionsforeningen, som vil bringe os ud til fansene og ud på stadions, og gennem disse aktiviteter er det vores håb, at vi får lagt indhold i kendskabet.”

Jacob Spangenberg understreger, at sponsoratet ikke får betydning for det reklameunivers, man har brugt de sidste 6-7 år.

“Vi er rigtig glade for det, og det kommer til at fortsætte. Aktiveringen af sponsoratet kommer til at foregå ude på stadions og gennem nye digitale aktiviteter og events på stadions,” siger Jacob Spangenberg.

Logoet vil som nævnt da også sikre en betydelig genkendelighed til Alkas logo og reklameuniverset.

Alka benytter Fireball, og det er dette bureau, der sammen med Divisionsforeningens bureau, Kontrapunkt, har stået for udarbejdelsen af navn og logo.

”Vi har været med hele vejen i Alkas transformation fra et fagforeningsselskab til et moderne forsikringsselskab og en kommerciel spiller. Alka har nu en position i markedet, hvor det giver mening at løfte det yderligere op – og med Superligaen som kommunikationsplatform at forstærke positionen som danskernes forsikringsselskab,” siger kreativ direktør, Tom Lundquist, Fireball og fortæller videre om arbejdet med at tilrettelægge sponsoratet:

”Der har været en del arbejde i at udvikle logo og identitet, og smede Alka og Superligaen sammen, så det giver mening for begge parter. Dertil kommer en stor og ambitiøs aktiveringsstrategi. Dette er ikke bare et navnesponsorat. Vores tilgang er præget af ydmyghed – vi bilder os ikke ind, at Alka bare kan gå ind på de danske fodboldstadions og blive modtaget med åbne arme. Det er noget, vi skal gøre os fortjent til.”

Divisionsforeningens direktør, Claus Thomsen, fremhævede på dagens pressemøde, at man ser det som et partnerskab, og at man har fælles planer om f.eks. digitale aktiviteter, der vil forbedre oplevelsen hos fans. Han nævnte eksempelvis statistik og informationer, men ville ikke konkretisere det.

“Vi har en række ideer, men nu vil vi først teste det af hos fansene, for at afdække, hvad der bedst giver mening,” sagde Claus Thomsen og fortsatte.

“Vi har fået en partner, der vil det samme som os, og som vil deltage i arbejdet med at forbedre oplevelsen af fodbolden. Nogen digitale projekter, ligger først og fremmest hos os – andre vil vi måske udvikle i samarbejde med Alka.”

Claus Thomsen nævnte også sociale aktiviteter.

“Fodbold har altid haft en positiv betydning for de lokale samfund. Her har vi givet hinanden håndslag på at udvikle initiativer, der kan understøtte og udbygge de sociale aspekter,” sagde Claus Thomsen.