I efteråret var Republica på knæ for Aberdeen, der er blandt landets store forvaltere af ejendomme. Det blev indledningen på et forhold, og kort efter barslede parterne med en kampagne, der kommunikerede evig kærlighed.
Men Aberdeen er også en børsnoteret kapitalforvalter, og Aberdeen Asset Management lancerer sin første globale brandingkampagne, der er internationalt skabt.
En række undersøgelser har afdækket et behov for at udbrede kendskabet til selskabets ekspertise på tværs af de største aktivklasser som aktier, obligationer og ejendomme – og om vigtigheden af at være en uafhængig aktør.
Konklusionen på at få dén fortælling endnu bedre ud til kunder, distributører og øvrige interessenter er blevet til titlen simply asset management, som sammenfatter selskabets ”ligefremme tilgang til investeringsopgaverne og det snorlige fokus”, som det hedder i en pressemeddelelse.
Kampagnen, der ligeledes omfatter en helt nyt visuel identitet for selskabet, skal til at begynde med rulles ud over seks uger i mere end 30 lande på 13 forskellige sprog, og fokuserer på traditionelle printmedier, outdoor og digitale medier.
”Et globalt brand skal bestå af et klart budskab, være tiltalende og sandfærdigt for at opnå den rette gennemslagskraft og effektivitet. Inden for asset management kommunikerer visse brands via størrelse eller styrke, mens andre fokuserer på erfaring eller på produktvalget. Men i en verden, der i stigende grad favoriserer simplicitet og går væk fra det komplekse – især inden for de finansielle services – er budskabet “simply asset management” stærkt og overbevisende,” siger Eva Riedel, Head of Marketing & Communications i Danmark.
Reklamerne for Aberdeen vil bl.a. kunne ses på Times Square og NYSE-bygningen i New York, Heathrows Terminal 5, på busserne i Hong Kong samt i Milano. I Danmark vil flyrejsende i Københavns Lufthavne få præsenteret Aberdeen-budskabet i den kommende tid samt stifte bekendtskab med annoncerne i erhvervsmedier som Børsen.
Det globale kampagne ændrer intet i forhold til Aberdeens hjemlige samarbejde med Republica. Her udvikles kampagnens budskaber løbende, og – som Eve Riedel formulerer det – ”vi tror stadig på kærligheden og Aberdeen for evigt”.
Eneste ændring i den lokale kommunikation er det nye, moderniserede logo og nye farver.