Kaffekædes nye logo har italiensk inspiration

FiG

Kaffebarerne er det vigtigste medie for Baresso, og derfor er ressourcerne lagt på en brandopdatering af logo og udtryk på barerne.

Den store amerikanske kæde, Starbucks, bevæger sig mere og mere ind på det danske marked, og det får nu den danske kæde, Baresso, til at skærpe sit brand.

Man har netop præsenteret en brandopdatering, der bl.a. indebærer et nyt logo. Det er sket med hjælp fra det lille bureau, Anew, der vandt budgettet sidste forår.

Anews forslag bød på italiensk retro og en opfordring til at lære de kaffetørstige danskere italiensk for begyndere.

Det har blandt andet resulteret i et nyt logo, som er udstyret med samme streg, som man kender fra klassiske, italienske ikoner som Ferrari, Pirelli og Lambretta.

Det nye ser således ud:

Det gamle så således ud:

Flammen i det gamle logo er ikke droppet – men bruges nu adskilt fra teksten.

Desuden er der udviklet et budskab formuleret på italiensk på de nye kopper og alt salgsmateriale – suppleret med en lydparentes, som vejleder i korrekt udtale. I kaffebarerne vil vægudsmykningen med billeder fra kaffeplantager løbende blive udskiftet med stemningsbilleder fra kaffebarerne i 1960’ernes Italien.

“I efteråret gennemførte vi en befolkningsundersøgelse, som blandt andet viste, at danskerne primært forbinder Baresso med Danmark og dernæst Italien. Knap halvdelen var dog i tvivl om, hvilket land de associerer Baresso med. Det ønsker vi at ændre. Baresso er ikke længere alene på markedet. Vi skal i langt højere grad vælges til end tidligere. Derfor er der behov for, at vi bliver bedre til at fortælle om os selv,” siger Anders Wall i en pressemeddelelse.

Der er ikke planlagt egentlig kampagne-aktivitet.

“Vi har ikke gode erfaringer med annoncering i forhold til at skabe salg, og derfor er der ikke planlagt noget i den retning. Vi ser kaffebarerne som det vigtigste medie, og derfor har vi satset på at fortælle vores historie derigennem. Senere kan det komme på tale at investere mere i sociale medier – og dermed mere i filmproduktion,” siger Communication Manager, Sinne Fredslund.

De italienske rødder ligger i kædens stifter og ejer Kenneth Luciani, der voksede op i Rom og opbyggede en passion for god kaffe, som han bragte til Danmark og siden brugte som drivkraft til at åbne den første Baresso-kaffebar i år 2000.