Af FiG

Kaffebarerne er det vigtigste medie for Baresso, og derfor er ressourcerne lagt på en brandopdatering af logo og udtryk på barerne.

Den store amerikanske kæde, Starbucks, bevæger sig mere og mere ind på det danske marked, og det får nu den danske kæde, Baresso, til at skærpe sit brand.

Man har netop præsenteret en brandopdatering, der bl.a. indebærer et nyt logo. Det er sket med hjælp fra det lille bureau, Anew, der vandt budgettet sidste forår.

Anews forslag bød på italiensk retro og en opfordring til at lære de kaffetørstige danskere italiensk for begyndere.

Det har blandt andet resulteret i et nyt logo, som er udstyret med samme streg, som man kender fra klassiske, italienske ikoner som Ferrari, Pirelli og Lambretta.

Det nye ser således ud:

Det gamle så således ud:

Flammen i det gamle logo er ikke droppet – men bruges nu adskilt fra teksten.

Desuden er der udviklet et budskab formuleret på italiensk på de nye kopper og alt salgsmateriale – suppleret med en lydparentes, som vejleder i korrekt udtale. I kaffebarerne vil vægudsmykningen med billeder fra kaffeplantager løbende blive udskiftet med stemningsbilleder fra kaffebarerne i 1960’ernes Italien.

“I efteråret gennemførte vi en befolkningsundersøgelse, som blandt andet viste, at danskerne primært forbinder Baresso med Danmark og dernæst Italien. Knap halvdelen var dog i tvivl om, hvilket land de associerer Baresso med. Det ønsker vi at ændre. Baresso er ikke længere alene på markedet. Vi skal i langt højere grad vælges til end tidligere. Derfor er der behov for, at vi bliver bedre til at fortælle om os selv,” siger Anders Wall i en pressemeddelelse.

Der er ikke planlagt egentlig kampagne-aktivitet.

“Vi har ikke gode erfaringer med annoncering i forhold til at skabe salg, og derfor er der ikke planlagt noget i den retning. Vi ser kaffebarerne som det vigtigste medie, og derfor har vi satset på at fortælle vores historie derigennem. Senere kan det komme på tale at investere mere i sociale medier – og dermed mere i filmproduktion,” siger Communication Manager, Sinne Fredslund.

De italienske rødder ligger i kædens stifter og ejer Kenneth Luciani, der voksede op i Rom og opbyggede en passion for god kaffe, som han bragte til Danmark og siden brugte som drivkraft til at åbne den første Baresso-kaffebar i år 2000.

Kommentarer

  1. Nej nej nej!

    HVORFOR? Det ser jo frygteligt ud nu. Ikonet er jo så meget pænere.

  2. Nej nej nej! Det ser frygteligt ud nu.
    Ikonet er jo mere velkendt end deres typografiske logo.

  3. super tilgang – tidligere kunne man se billeder af savannen i Baresso – hvad har det med kaffe at gøre? I mindelig befolkning er kaffe Italien, Columbia etc. Altså vigtigt at fæste identitet til kunde type. ANEW har jo netop med sit nye logo til Baresso kreeret en identitet som matcher Brand navn og det NY danske ord Barista (Italiensk for Bartender). Godt gået.

  4. Hvis deres research har vist, at folk forbinder logotypen (og ikke ikonet) med Baresso, jamen så er det en fin løsning.

    Stregen i logotypen, gør faktisk en del for at få det til at se italiensk ud. Men igen – vil de være italienske eller danske? Det er vel også noget de har gjort sig nogle overvejelser i retningen af.

    Umiddelbart, synes jeg ikke om at man udgiver sig for noget man ikke er – men det er vel smag og behag 🙂

  5. Magen til makværk af håndværk skal man lede længe efter. Det er håbløst eksekveret. Det gamle er tusindvis af gange bedre. Hele konceptet er plat og ligegyldigt. Hele udtrykket er dårligt og kønsløst. Meget forvirrende grafisk og rodet. Anew burde skamme sig – og ikke mindst Baresso. Det efterlader os allesammen med en fornemmelse af at de folk Baresso har ansat ikke burde sidde i de jobs. En grafisk øjebæ. “B´et” i Baresso minder mere om det russiske “Б”. Så Italiensk er det ihvertfald ikke. Baresso er blevet russisk. Måske er det Roman Abromovitj som har købt det for sjovt.

  6. I en tid, hvor Sonos går verden rundt med deres nye, banebrydende logo, er det ærgerligt at Baresso går den vej – ikke kun med logoet, der perfekt rammer en kliché, men også strategisk fordi de ikke tænker mere ambitiøst. De skal ikke tænke i kaffe, men i noget større. Starbucks er ikke en kaffebar, sjovt nok. Det er et mødested, et ekstra kontor, et værested. De har kager, sandwiches og oplevelser, der rækker langt ud over kaffen (der er mindst lige så god som Baressos), derfor vil Baresso med den entydige satsning få svært ved vinde over storebror, så snart han ruller ud over landet… Et forkert strategisk valg, i min optik – og en kedelig logoløsning, i mine øjne.

  7. Jeg ved det er let at kritisere. Men det er osse let at blive trist på branchens vejne når vi ser sådan “nyheder” på branchesitet.

    Med det “nye” logo cementerer man et klart maskinelt look, og forbinder baresso med generisk kaffe, kæde-stemning og maskinekaffe uden personlighed på stedet.

    Det er da muligt at det osse er helt sandt at det er sådan, men med hyggelige kaffebarer overalt i byen som tilmed formår at ramme tidsånden på det personlige, kvalitet og alt andet end dum maskinekæde-bras så virker det som en ret dum ændring i logo og identitet, som er svær at være glad for som en af byens kaffetørstige klientel.

    baresso mistede det sidste for mig … øv. Tør nu at tage vare på jeres pressede markedsposition for pokker!

    bye bye baresso

  8. Enig. Jeg får med det samme en stor maskine i tankerne, når jeg ser logoet. Samlebåndskaffe.

  9. Argumentationen om ligheden med Ferrari, Pirelli og Lambretta holder ikke. I de tre nævnte logoer er det bogstaver, der naturligt er forlænget. Fx den øverste streg i Ferraris ”F”. Her har man bare sat en ekstra streg på b’et og skabt noget underligt miskmask (eller russisk).

  10. Jeg er ligeglad med logoet, så længe kaffebaren leverer god kaffe til prisen (og god kaffe må gerne koste derefter), ordentlig service og rare omgivelser. Men jeg kan komme i tanke om mange, der gør dét meget bedre end Baresso.

  11. At kalde det for et nyt logo er sku sørgeligt, de har tilføjet en streg foroven, hurra, typografien er da stadig den samme 80er inspirede type, en meget kedelig opdatering, man burde da i den grad have kigget på typografien. MEN det kendetegner måske Baresson meget godt, at “stjæle” en streg fra Ferrari, originalt er det ihvertfald ikke.

  12. Blev glad da jeg så at Baresso får nyt logo. Men skuffelsen var stor, da jeg så designet. At postulere at Baresso er en Ferrai eller et designikon som Pirelli eller Lambretta er virkelig langt ude. Udførelsen siger det hele. Kluntet og uden originalitet eller stil. Desværre bliver logoet nok ikke mindre anmasende i gadebilledet end det gamle. Hmm ærgerligt.

  13. Nej nej nej. Det er dog forfærdeligt. Hvad er der dog sket. Hvordan har bureauet dog fået overbevidst Baresso om at det her er det rigtigt. Det er altså en ommer. Og hvad sker der med det russiske bogstav i logoet. Og at sammenligne Baresso med et ikon som Ferrari er jo frygteligt. Det er ihvertfald ikke en designer der har lavet det. Nej nej nej

  14. altså når nu kaffen er elendig så er det vel meget “autentisk” på en eller anden måde

  15. FY for pokker noget makværk af et stykke håndværk og rådgivning. Elendigt fortolkning af deres logo som fra starten af osede af 1980. Nu har man så ovenikøbet valgt at “tilføje” logoet et stykke italiensk arv fra Ferrari. Hold da op et stykke indsalgt der har været til præsentationen. Udover det har de valgt at arbejde med et meget uharmonisk og klodset kommunikations-univers. Grafisk hænger det overhovedet ikke sammen og alle elementerne er bare kastet ind med en skovl. Og til allersidst – hvorfor vælger man at bruge Neutraface som primær typografi i overskrifterne? Neutraface har INGEN associationer til det italienske. Neutraface er hyldest til Bauhaus tiden. Meget mystisk valg. Puha, det er en ommer Baresso.

  16. Kan vi få en kommentar fra Baresso eller bureauet? En så ensidig og begrundet kritik fra professionelle må da vække til eftertanke. Er det helt udelukket, at man ændrer en forkert beslutning?

  17. Jeg troede virkelig at der var tale om en meget uheldig praktikant-rookie fejl med hensyn til logoet. At erfare et “respekteret” bureau i Kbh står bag så ussel en løsning smerter min faglige stolthed.

    Av av av av sikke en gang bras. Trist at Baresso nu tror, at de har fået god rådgivning på noget så vigtigt som deres identitet og brand.

    Er rystet. og som en anden skrev, så får man ikke tanker på noget lignende Ferrari, men i stedet ussel samlebåndskaffe.

    Dette er virkelig en så stor ommer, at jeg ikke kan mindes noget lignende mange år tilbage. Men jeg tror ikke hverken bureau eller kunde har tænkt sig at ændre noget.

    Hold da op, den er slem.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club