Kampagne fra Vejdirektoratet må gerne gøre lidt ondt

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Ny kampagne fra Vejdirektoratet prikker til den dårlige samvittighed hos forældre, der sætter ungerne på bagsædet i bilen i stedet for at lade dem cykle til skole. Envision er bureauet bag. Se filmen her.

Vejdirektoratet er netop gået i luften med en ny oplysningskampagne, der skal få danske børn til at cykle mere. Og børnene vil gerne – så hvad er problemet egentlig? Problemet hedder mor og far. Velmenende moderne forældre, der taxi’er børnene til skole og fritidsaktiviteter på bagsædet af familiebilen.

Derfor er det også forældrene, der er målgruppen for den nye kampagne, som Envision står bag. En kampagne med en stærkt emotionel film, siger creative director Peter Boe fra Envision, som sammen med art diretor Emil Gram udgør det kreative team bag kampagnen.

“Det må gerne gøre lidt ondt. Vi går efter den dårlige samvittighed hos forældre, der er udmærket klar over, at det både er sundt og godt for børn at cykle. På denne måde er det ikke en ‘oplysningskampagne’, for de ved det godt! Det er en nu-skal-det-være-kampagne, og sådan er det faktisk med de fleste indsatser, der skal ændre en adfærd. Vi skal ikke informere målgruppen om, hvad de bør gøre. Vi skal få dem til at føle det.”

Indsigten om, at børn faktisk elsker at cykle, har været afsæt for det kreative greb i kampagnefilmen.

“Vi ved, børn elsker at cykle. Men hvad nu hvis cykler også har følelser, og kærligheden er gengældt? Så har du pludselig en klassisk kærlighedshistorie om to, der ikke kan få hinanden. Og her er det så fortalt fra cyklens perspektiv,” siger Peter Boe.

Kampagnfilmen, der bliver vist på de sociale medier, er den seneste i en række kampagner, Envision har lavet for Vejdirektoratet. 

Credits
Client: Vejdirektoratet
Agency: Envision
Art Director: Emil Gram
Copywriter / Creative Director: Peter Boe
Chief Commercial Officer: Thomas Søby Eskildsen
Strategic Planner: Laurits Flytkjær
Client Service Manager: Peter Heide Madsen / Pia Daniel
Production: Envision Film
Producer: Tanja Conway-Blake
Editor: Bjarke Hvorslev
Director: Casper Lind
Digitalbureau: Gorm Agency
Paid Media Specialist: Sofie Nybye Fink
PR-bureau: Harbinger Public Relations