Kampagne kritiseres for at skræmme unødigt

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Forbruger- og Konkurrentstyrelsen har selv produceret kampagne, der kritiseres af Dansk Industri og Dansk Erhverv.

Forbruger- og Konkurrencestyrelsen har selv produceret en kampagne, der fortæller, at karteldannelse nu ikke blot kan give en bøde, men kan give fængselsstraf op til seks år.

Kampagnen, som ses nedenfor, kritiseres i Politiken i går af Dansk Industri og Dansk Erhverv, som  mener, at det er en skræmmekampagne.

”Det ser ud som om det virkelig står galt til i Danmark med karteller og det er der ingen indikation på, at det gør”, siger Sven Petersen, erhvervsjuridisk fagchef hos Dansk Erhverv til Politiken.

Til Bureaubiz fortæller Camilla Bruun Jakobsen, der er digital projektleder hos Center for Innovation hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at det er styrelsen selv, der  har udarbejdet kampagnen.

Tanken har været, at komme så bredt ud i dansk erhvervsliv som muligt. Som udgangspunkt kan der være karteldannelser i alle brancher, så vi har valgt en række fagblade i samråd med OMD”, fortæller Camilla Bruun Jakobsen.

De fagblade der er valgt, er Advokaten, Busmagasinet, Dansk Handelsblad, DTL Magasinet, Lederne, Licitationen , Mester Tidende, Nyhedsbladet Dansk Energi, SCM. Supply Chain Magasinet, Taxi Danmark, Visitor, Gasteknik.