Kampagne-selvmord? Hyundai trækker film tilbage

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

En ren udstødning markedsføres selvmorderisk, og det giver bagslag i Storbritannien for den koreanske bilkoncern. I modsætning til en dansk kampagne, der for år tilbage også spillede på selvmord.

Fra min fjerne fortid som testkører hos FDM/Motor holdt jeg engang lommetørklæder op foran udstødningen fra to dieseldrevne biler, hhv. med og uden partikelfilter. Resultatet var et uplettet samt et beskidt lommetørklæde – et godt billede, men selv det tilsyneladende rene tørklæde gav mig nu på ingen måde lyst til at trække vejret i nærheden af udstødningen.

Nu har Hyundai i Storbritannien så at sige givet den gas i markedsføringen – for derefter at bakke i en pokkers fart.

Ud fra en ”Don’t tell it – show it” tilgang viste Hyundai og bureauet Innocean en mand, der vil begå selvmord via kulilte-forgiftning: En slange fra udstødningen ind i kabinen.

Han læner sig tilbage i forventningen om at glide over i bevidstløshed, men selvmordforsøget mislykkes, fordi udstødningen fra den nye ix35 er damp.

Bittert for manden – og for Hyundai. Reklamen har fået samme modtagelse, som var den en bil og en crashtest-dummy i en Euro NCAP-test. Kritikken har været så negativ og intens, at kampagnen er trukket tilbage.

En talsmand udtaler ifølge Mirror:

”Hyundai har forståelse for, at videoen har virket stødende. Vi undskylder ubetinget. Videoen er fjernet og vil ikke blive brugt i nogen form for reklame eller markedsføring.”

Folk har på Twitter, i aviser og henvendelser direkte til Hyundai udtrykt deres afsky for kampagnen, der er blevet kaldt smagløs og forfærdende.

Produktionsselskabet bag filmen har ikke villet kommentere kampagnens udfald, mens reklamebureauet ikke har været til at træffe for en kommentar.

For godt 15 år siden spillede en dansk kampagne for urfirmaet Rem Rem – skabt af Courage/BDDP – også på selvmordsbilleder: ”Why kill time, when you can kill yourself”.

Her var reaktionen også stærkt negativ – bl.a. med kritik fra Forbrugerombudsmanden – men salget af Rem Rem steg ikke desto mindre kraftigt, og Martin Juuls billeder fik både et Guldkorn (Creative Circle Award, nu om stunder) og et diplom i kategorien for bedste reklamefotos. Og brochuren fik et diplom i Grafisk Design.

https://www.youtube.com/watch?v=YtfmNGOaB5M