Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Det startede med en dansk relancering - så blev det til en nordisk lancering. Og nu har bureauet så fået opgaven at lancere kosttilskud til 20 markeder.

Kosttilskud er ikke lette at markedsføre i Danmark på grund af meget restriktive regler.

Så da reglerne blev strammet yderligere for et par år siden stod Nørgård Mikkelsen med noget af en kommunikativ udfordring i forbindelse med udviklingen af en ny kommunikationsplatform for Actavis-produktet Lactocare, der er en mælkesyre-bakterie.

Men i dette tilfælde har de snærende bånd vist sig som en fordel – i hvert fald for Nørgård Mikkelsen, der har fået stadigt mere arbejde fra Actavis på Lactocare.

Udgangspunktet for den danske relancering var en ganske betydelig opgave med udvikling af en fuldstændig brandplatform omfattende alt lige fra emballager og uddannelse af apotekere til film, annoncer, in-store og digital platform.

Mælkesyrebakterier kan hjælpe med at holde balancen i maven – noget som halvdelen af alle danskere ind imellem har problemer med. Derfor er det et marked i vækst og Lactocare er markedsleder i Danmark.

“Der er meget strenge regler for, hvad man må og ikke må, når vi taler kosttilskud. Vi er vant til at tage udgangspunkt i forbrugernes behov, og der er intet, vi hellere ville, end at fortælle sobert og nuanceret om produkternes anvendelse og effekt. Det har vi ikke lov til her, og det har givet os nogle udfordringer”, siger kontaktdirektør Camilla Nordqvist, Nørgård Mikkelsen.

Opgaven lykkedes – salget steg – og selvom reglerne ikke er lige så restriktive andre steder – ikke engang i de andre nordiske lande – så var den laveste fællesnævner et godt udgangspunkt. Det er lettere at tilføje end at skære fra.

Derfor fik Nørgård Mikkelsen opgaven at lancere produktet i de øvrige nordiske lande. Den opgave lykkedes også, og nu har Actavis så valgt at gå ud i en global lancering med hjælp fra Nørgård Mikkelsen.

“Efter de gode resultater i Danmark bad vi Nørgård Mikkelsen om at lancere Lactocare i de øvrige nordiske lande. Også her var resultaterne så positive, at bureauet nu skal rulle kampagnen ud på 20 markeder fra Bulgarien til New Zealand”, siger Brand Manager Johanna Hogfeldt fra Actavis i Stockholm.

Således er det Nørgård Mikkelsen, der står for at tilpasse samtlige indsatser fra above-the-line, apoteker-kommunikation, digital platform og emballager mv. til de forskellige landes behov og regulative instanser.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club